Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin ve duygusal zekâlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: FEYZA AYDIN

Danışman: İLKAY ULUTAŞ

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin ve duygusal zekâlarının belirlenmesi, öz düzenleme ile duygusal zekâ ilişkisinin incelenmesi ve öz düzenleme ile duygusal zekânın öneminin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Ankara ili Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bağımsız anaokullarında eğitim görmekte olan çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubuna ise Ankara ili merkez ilçelerindeki Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bağımsız anaokullarının 5-6 yaş grubunda eğitim görmekte olan 300 çocuk alınmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ) ve Sullivan Çocuklar için Duygusal Zekâ Ölçeği (Sullivan Emotional Intelligence Scale For Children) kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde 'Bağımsız örneklem t-testi'' ve 'Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, çocukların öz düzenleme becerileri ile duygusal zekâlarında yaş ve cinsiyetlerine göre anlamlı fark olduğu, öz düzenleme ile duygusal zekâ arasında düşük düzeyde anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir.