Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: HAKAN SUVAK
Danışman: KEMAL ERŞAN
Özet:Yapılan bu çalışmada; 21.yy da yaygın olarak kullanılması düşünülen güneş enerji destekli (fotovoltaik panel) hibrit elektrikli bir taşıt için tasarım ve simülasyon programı yapılmıştır. Simülasyon programı olarak Matlab/Simulink kullanılmıştır. Simülasyon programında seri hibrit elektrikli bir taşıt model olarak alınmıştır. Bu modelde DA motor-generator, İçten yanmalı motor (İYM)-generator, batarya ve fotovoltaik panel enerji kaynağı olarak kullanılmıştır. Özellikleri tanımlanan bir taşıtın hareket karakteristikleri tanımlanmıştır. Tasarımı düşünülen taşıtın hareket karakteristiğinin tanımlanabilmesi için, taşıtı hareket ettiren kuvvetler ve hareket etmesine engel olan direnç kuvvetlerini hesaplayabilen bir program dosyası oluşturulmuştur. Oluşturulan bu program dosyası Simulink ortamında oluşturulan ana sistem bloğuna gömülerek belirlenen standart UDDS (Urban Dynamometer Driving Schedule) ve EUDC (Extra Urban Driving Cycle) şehir çevrimlerine eş zamanlı olarak taşıtın ihtiyaç duyduğu güç ve tork değerleri hesaplanmıştır. Aynı çevrimler için elektrik motoru akımları, toplam enerji (Wh), alınan yol, rejeneratif enerji üretimli ve rejeneratörsüz enerji üretimi şartlarında toplam elektrik enerjisi üretimi elde edilmiştir. Program elektrik motorunun karakteristiği güç ve tork eğrilerini de tanımlamaktadır. Ayrıca sistem verimlerinin enerji dengesine olan etkileri hesap edilmiştir. Sistemin maliyet analizi yapılmış ve günümüz piyasasında sık olarak tercih edilen bazı elektrikli taşıtların fiyatları ile de karşılaştırılmıştır.