1985’Ten Günümüze Lise Felsefe Ders Kitaplarında Özgürlük Kavramı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ömer KIZILTAN

Danışman: Şaban Çetin

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı, 1985’ten günümüze kadar olan süreçteki felsefe ders kitaplarındaki özgürlük kavramını, çeşitli alt problemler çerçevesinde incelemektir. Çalışma altı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm konuya giriş niteliğindedir. Bu bölümde problem durumu, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, varsayımlar, sınırlılıklar ve tanımlar hakkında bilgi verilmektedir. İkinci bölümde felsefe ders kitapları ile ilgili yapılan çalışmalar incelenmiştir. Üçüncü bölüm yöntem üzerinedir. Bu bölümde araştırmanın modeli, çalışma evreni ve örneklemi, inceleme materyali ile son olarak verilerin analizi kısmı hakkında bilgi verilmektedir. Dördüncü bölümde kavramsal çerçeveye yer verilmiştir. Eğitim ve öğretim ile ilgili genel kavramlar açıklanmış; ders kitapları, felsefe eğitimi ve özgürlük konusunda değerlendirmeler yapılmıştır. Beşinci bölümde bulgular sistematik şekilde sunulmuştur. Bu kısımda her bir dönemdeki ders kitapları çeşitli sayısal yönleri ile karşılaştırılmış, hangi filozofların özgürlük kavramı ile ilgili görüşlerine ders kitaplarında yer verildiği incelenmiş ve son olarak da özgürlük kavramına ilişkin hangi kategorilerde felsefi konuların ele alındığı betimsel içerik analizi ile incelenmiştir. Son bölüm olan altıncı bölümde sonuç, tartışma ve öneriler kısmına yer verilmiştir.