Ortaokul öğrencilerinin bilime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra EVRENSEL

Danışman: Semra Benzer

Özet:

Gelişen ve değişen topluma ayak uydurabilmek için bilim ve teknoloji açısından donanımlı bireyler yetiştirilmesi gerekmektedir. Öğrencilerin bilim ve teknoloji yönünden donanımlı olabilmeleri adına bilime yönelik olumlu tutum içerisinde olmaları oldukça önemlidir. Bilime karşı olumlu tutum, öğrencilerde bilim ile birlikte derslerine, öğretmenlerine ve okullarına karşı olumlu tutum geliştirmesini de sağlamaktadır. Bu yüzden öğrencilerin bilime yönelik tutumlarının tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmada da amaç, ortaokul öğrencilerinin bilime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler yönünden incelenmesidir. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında, Ankara ili Çubuk ilçesine bağlı bir ortaokulda 5. 6. 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören 480 öğrenci ile yürütülmüştür. Tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada veri toplama aracı olarak “Bilime Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin bilimsel tutum puanları arasında yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, anne-baba eğitim durumu, annebaba mesleği gibi değişkenlerle birlikte bilim ve teknoloji haberlerini, bilimsel faaliyet ve etkinlikleri, sanatsal faaliyet ve etkinlikleri takip etme durumları, son 1 yıl içerisinde okunan kitap ve izlenen bilimsel belgesel sayısı bakımından istatistiksel anlamda bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin normal dağılım göstermemesi sebebiyle verilerin analizde ölçek puanlarının 2 kategorili demografik değişkenlere göre karşılaştırılmasında Mann Whitney U analizi kullanılırken, 2’den fazla kategorili demografik değişkenlere göre karşılaştırılmasında Kruskal Wallis H analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde araştırmaya katılan öğrencilerin bilimsel tutum düzeylerinin 1 kardeşi olanların bilimsel tutum düzeyinin kardeşi olmayan, 2 kardeşi olan, 3 kardeşi olan, 4 kardeşi olan ve 4+ kardeşi olan öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca bilim ve teknoloji haberlerini takip edenlerin, etmeyenlere göre bilimsel tutum ölçeği puanları arasında istatistiki olarak anlamlı farklılık bulunduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Bilim, Tutum, Ortaokul öğrencileri