Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÖKSAL ÖZTÜRK
Danışman: Sabri Çelik
Özet:
Eğitim programları bir okulda eğitim sürecinin yol haritalarıdır. Türkiye’de merkezi olarak
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan eğitim programlarının yanında uluslararası
geçerliliği olan bazı eğitim programları da MEB tarafından kabul görecek şekilde bazı devlet
okulları ve özel okullarda uygulanmaktadır. Bu araştırmada söz konusu programlardan biri
olan ve kanunen MEB’in kabul ettiği Uluslararası Bakalorya Diploma Programı ile Milli
Eğitim Bakanlığı eğitim programının lise düzeyindeki okullarda okul yöneticilerinin
program yönetimi becerileri açısından oluşturduğu etkinin ölçülmesi hedeflenmiştir. Tarama
modeli uygulanan bu araştırmada verilerin toplanması sürecinde nicel türden değerlendirme
kapsamında Demiral (2009) tarafından geliştirilen “Program Liderliği Analiz Ölçeği” ve
araştırmacı tarafından hazırlanan “Program Değerlendirme Formu” okul yöneticisi ve
öğretmenlere uygulanarak veriler korelasyonel bir şekilde değerlendirilmeye alınmıştır.
Araştırmanın sonucunda Uluslararası Bakalorya Diploma Programı uygulayan okullardaki
okul yöneticilerinin program liderliği rollerini MEB programı uygulanan okul yöneticilerine
göre Öğretmenlerin yönlendirilmesi, öğrenci gelişiminin takibi ve finansal kaynakların etkin
kullanımı alt boyutlarında daha üst düzeyde yerine getirdiği bulgulanmıştır. Elde edilen
bulgular ışığında okul yöneticilerinin uygulamada faydalanabileceği çıkarımlar yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Eğitim programları, program yönetimi, program türleri