Milli eğitim bakanlığı programı ve uluslararası bakalorya diploma programının okul yöneticilerinin program yönetimi becerileri açısından karşılaştırılması


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÖKSAL ÖZTÜRK

Danışman: Sabri Çelik

Özet:

Eğitim programları bir okulda eğitim sürecinin yol haritalarıdır. Türkiye’de merkezi olarak

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan eğitim programlarının yanında uluslararası

geçerliliği olan bazı eğitim programları da MEB tarafından kabul görecek şekilde bazı devlet

okulları ve özel okullarda uygulanmaktadır. Bu araştırmada söz konusu programlardan biri

olan ve kanunen MEB’in kabul ettiği Uluslararası Bakalorya Diploma Programı ile Milli

Eğitim Bakanlığı eğitim programının lise düzeyindeki okullarda okul yöneticilerinin

program yönetimi becerileri açısından oluşturduğu etkinin ölçülmesi hedeflenmiştir. Tarama

modeli uygulanan bu araştırmada verilerin toplanması sürecinde nicel türden değerlendirme

kapsamında Demiral (2009) tarafından geliştirilen “Program Liderliği Analiz Ölçeği” ve

araştırmacı tarafından hazırlanan “Program Değerlendirme Formu” okul yöneticisi ve

öğretmenlere uygulanarak veriler korelasyonel bir şekilde değerlendirilmeye alınmıştır.

Araştırmanın sonucunda Uluslararası Bakalorya Diploma Programı uygulayan okullardaki

okul yöneticilerinin program liderliği rollerini MEB programı uygulanan okul yöneticilerine

göre Öğretmenlerin yönlendirilmesi, öğrenci gelişiminin takibi ve finansal kaynakların etkin

kullanımı alt boyutlarında daha üst düzeyde yerine getirdiği bulgulanmıştır. Elde edilen

bulgular ışığında okul yöneticilerinin uygulamada faydalanabileceği çıkarımlar yapılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Eğitim programları, program yönetimi, program türleri