Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Öğrenci: MEHMET ERCAN AKALAN
Danışman: ŞABAN ÇETİN
Özet:Bu araştırmanın amacı; bilgisayar destekli programlı öğretim yaklaşımına göre hazırlanmış Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme dersinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisini belirlemek ve öğrenci görüşlerine yansımasını araştırmaktır. Araştırmada, öğretmen adaylarının yeni teknolojileri bilme ve onları kullanabilme niteliklerini kazandırması bakımından öğretmenlik meslek bilgisi dersleri içinde çok önemli bir yere sahip olan Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme dersinin öğretimi seçilmiştir. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme dersinin bilgisayar destekli programlı öğretim yaklaşımı ile işlenebilmesi için, programlı öğretim modellerinden İlerlemeli ve Geri Dönmeli Doğrusal Program Modeli seçilmiş; bu modele uygun olarak materyal tasarımı yapılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karışık desenlerden Açıklayıcı Desen kullanılmıştır. Nicel araştırma için, Öntest - Sontest Kontrol Gruplu Deneysel Desen kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından literatürden yararlanılarak geliştirilen 40 soruluk başarı testi kullanılmıştır. Nitel araştırma için, deney grubu öğrencilerinin bilgisayar destekli programlı öğretim yaklaşımı ile işlenen derse ilişkin görüşleri, açık uçlu sorulardan oluşan bir form vasıtasıyla alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 20112012 Eğitim-Öğretim yılı Güz dönemi Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Aile ve Tüketici Bilimleri Eğitimi Bölümü 3. Sınıf Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme dersini alan 60 kişilik öğrenci grubu oluşturmaktadır. Seçkisiz atama yoluyla belirlenen gruplardan, 30 kişilik deney grubunda Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme dersinde bilgisayar destekli programlı öğretim yöntemi ve 30 kişilik kontrol grubunda düz anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemlerinden oluşan geleneksel öğretim yöntemi 7 hafta boyunca uygulanmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizinde, alt problemler doğrultusunda nicel boyutunda bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Bunun için SPSS 17.0 for Windows paket programı kullanılmıştır. Nitel boyutunda ise alınan öğrenci görüşlerinden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme dersinin öğretiminde, bilgisayar destekli programlı öğretim yaklaşımının geleneksel öğretim yaklaşımına göre öğrencilerin akademik başarısını arttırdığı saptanmıştır. Uygulamaya katılan öğrencilerin; bireysel hıza göre ilerleyebilme, kendi kendini değerlendirebilme, istenilen an istenilen yerden ulaşabilme, ilgiyi sürekli kılma, zamanı ekonomik kullanabilme, adım adım ilerleme yönleriyle uygulamayı olumlu bulduğu; sosyalleşmeyi azaltma, öğretmene ihtiyaç duyma, teknik sorunların çıkma ihtimali, motivasyon eksikliği ve bilgisayarda çalışmanın zorluğu yönleriyle uygulamayı olumsuz bulduğu görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin tümü bilgisayar destekli programlı öğretim yönteminin etkililiğini kabul etmiş ve bu yöntemin diğer derslere de uygulanabileceğini belirtmiştir.