Eğitimde içerik yönetim sistemleri ve bir içerik yönetim sisteminin kullanılabilirlik analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: BİRGÜL UZOĞLU

Danışman: ASLIHAN TÜFEKCİ

Özet:

İçerik yönetim sistemleri eşzamanlı ya da eşzamansız, metin, grafik, animasyon, ses, video gibi içeriğin öğrencilere etkili bir şekilde aktarılmasında büyük öneme sahiptir. Öğretmenlerin içeriği öğrencilere etkili bir şekilde aktarmalarında geleneksel yöntem tek başına yeterli olmamaktadır. Bunun için öğretmenlerin içerik geliştirme sistemlerini eğitim-öğretim etkinliklerinde kullanmaları gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin kendi derslerinde kullanabilecekleri eğitim yazılımlarını geliştirebilmeleri için; bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarını ve eğitim yazılımı geliştirme özyeterlik algılarını belirlemek, TOBII test cihazı kullanılarak özel bir firma tarafından geliştirilmiş olan bir içerik yönetim sisteminin kullanılabilirlik değerlendirmesini yapmak ve bu sistem aracılığıyla eğitim yazılımı geliştirmeleri sağlandıktan sonra eğitim yazılımı geliştirme özyeterlik algılarındaki değişimi ölçmektir. Bu amaçla sırasıyla öğretmenlere; bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarını ölçmek için bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ölçeği, eğitim yazılımlarına karşı algılarını ölçmek için eğitim yazılımı geliştirme öz-yeterlilik algısı ölçeği uygulanmıştır. Bu ölçekler sonucunda öğretmenlerin bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumlarının yüksek, eğitim yazılımı geliştirme öz yeterlilik algıların da düşük olduğu görülmüştür. İdeaLStudio içerik yönetim sisteminin kullanılabilirlik analizi yapılmış ve öğretmenlere sistem kullanılabilirlik ölçeği uygulanmıştır. Öğretmenlerin eğitim yazılımlarına karşı yeterliliklerini arttırmak için aynı öğretmenlere ideaLStudio içerik yönetim sisteminin nasıl kullanıldığını tanıtan bir seminer verilmiştir. Daha sonra öğretmenlerden bu içerik yönetim sistemini kullanarak eğitim yazılımı geliştirmeleri istenmiştir. Bu aşamalardan sonra eğitim yazılımı geliştirme öz yeterlilik algısı ölçeği aynı öğretmenlere tekrar uygulanmış elde edilen bulgulara göre verilen eğitimin ve yazılımın kullanımından sonra öğretmenlerin öz yeterlilik algılarında artış görülmüştür.