BEDEN EGİTİMİ ve SPOR YÜKSEKOKULU ÖGRENCİLERİNİN KARAR VERME STİLLERİ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ ve STRESLE BASA ÇIKMA BİÇİMLERİNİN BAZI DEGİSKENLER AÇISINDAN KARSILASTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Çagrı ÇETİN

Danışman: EMİN KURU

Özet:

Bu arastırma, Beden Egitimi ve Spor Yüksekokulu ögrencilerinin sahip oldukları karar verme stillerini, sosyal beceri düzeylerini ve stresle basa çıkma biçimlerini belirlemek, bu üç degisken arasındaki iliskiyi saptamak; ögrencilerin özlük niteliklerine göre bunların farklılasıp farklılasmadıgını ortaya koymak amaçlanmıstır. Arastırmaya 20062007 egitim-ögretim yılında ç Anadolu Bölgesi'nde bulunan üniversitelerden küme örneklem yöntemi ve tesadüfî örneklem yöntemi ile seçilen Beden Egitimi ve Spor Yüksekokulları'ndaki Beden Egitimi ve Spor Ögretmenligi, Spor Yöneticiligi ve Antrenörlük Egitimi Bölümünde ögrenim görmekte olan 497 birinci sınıf ve 483 dördüncü sınıf olmak üzere toplam 980 ögrenci katılmıstır. Arastırmada veri toplama aracı olarak, ögrencilerin karar vermede öz saygı ve karar verme stillerini belirlemek için Mann ve digerleri (1998), tarafından gelistirilen ve Deniz (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Melbourne Karar Verme Ölçegi III, sosyal beceri düzeylerini belirlemek için Riggio (1986) tarafından gelistirilen ve Yüksel (1997) tarafından Türkçeye uyarlanan Sosyal Beceri Envanteri, stresle basa çıkma stillerini belirlemek amacıyla Türküm (2002) tarafından gelistirilen Stresle Basa Çıkma Ölçegi kullanılmıstır. Arastırma sonucunda; karar verme stilleri alt boyutları ile ögrencilerin ögrenim gördükleri sınıf, ögrenim gördükleri bölüm, yasamlarının çogunu geçirdigi yerlesim merkezi arasında; sosyal beceri alt boyutu ve toplam puanları ile ögrencilerin, cinsiyet, ögrenim gördükleri sınıf, ögrenim gördükleri bölüm, spor yapma düzeyi, ögrenimleri sırasında barındıkları yer ve yasamlarının çogunu geçirdigi yerlesim merkezi arasında; stresle basa çıkma stilleri alt boyutları ve toplam puanı ile ögrencilerin cinsiyet, ögrenim gördükleri sınıf, ögrenim gördükleri bölüm, ögrenimleri sırasında barındıkları yer, yasamlarının çogunu geçirdigi yerlesim merkezi arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılasmalar oldugu tespit edilmistir. iv Ayrıca, ögrencilerin karar vermede öz saygı ve karar verme stilleri ile stresle basa çıkma alt boyutları ve toplam puanları arasında; karar vermede öz saygı ve karar verme stilleri ile sosyal beceri alt boyutları ve toplam puanları arasında; stresle basa çıkma stilleri alt boyutları ve toplam puanları ile sosyal beceri alt boyutları ve toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı iliskiler oldugu belirlenmistir.