Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: NESLİHAN ÖZLEM GENÇ
Danışman: TEMEL ÇALIK
Özet:Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme yeterliliklerine ilişkin okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerini belirlemek, yorumlamak ve gerekli durumlarda önerilerde bulunmaktır. Tarama modelindeki araştırmanın örneklemini olasılığa dayalı örnekleme çeşitlerinden tabakalı ölçüt örnekleme alma yöntemine göre belirlenen 2014-2015 eğitim - öğretim yılında Ankara İli Yenimahalle İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 15 ilkokulda görev yapan öğretmen ve yöneticiler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak farklılık yönetimi ölçeği kullanılmıştır. Veriler örneklemdeki her bir okul ziyaret edilerek araştırmacı tarafından toplanmış ve SPSS 18 paket programına aktarılmıştır. Araştırmanın probleminin çözümlenmesi amacıyla elde edilen verilere göre okul yöneticisi ve öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni hal, öğrenim durumu, mesleki kıdem, branş ve farklılıkların yönetimine yönelik hizmet içi eğitim alıpalmama durumu değişkenlerine ilişkin frekans ve yüzde dağılımları verilerin özelliklerine göre tablolaştırılmıştır. Ayrıca ilkokul yöneticilerinin öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme yeterliliklerine yönelik (1) bireysel tutum ve davranışlar, (2) örgütsel değerler ve normlar ve (3) yönetsel uygulamalar ve politikalar boyutlarında görüşleri, görüşleri arasındaki farklılıklar ve görüşlerin değişkenlere göre değişiklik gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla istatistiki sonuçlar tablolaştırılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, gerek okul yöneticilerinin farklılıkları yönetebilme görüşleri gerekse öğretmenlerin okul yöneticilerinin farklılıkları yönetebilme konusundaki görüşlerinin olumlu olduğu görülmektedir. Bu durum ilkokul yöneticilerinin farklılıkları yönetmeleri, bireysel tutum ve davranışlar, örgütsel değerler ve normlar, yönetsel uygulama ve politikalar boyutlarında olumlu olacak biçimde etkileyerek okul iklimi ve atmosferinin farklılıklara duyarlı bir çalışma sürecine katkısı olduğu anlaşılmaktadır. Ancak ilkokul yöneticilerinin farklılıkları yönetmelerine ilişkin öğretmen görüşleri mesleki kıdem ve yaş arttıkça farklılaşmaktadır. Okullarda farklılıkların yönetilmesine ilişkin okul yöneticisi ve öğretmenlerin görüşleri benzerlik göstermektedir. Araştırmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda okullardaki farklılıkların yönetilmesi ile ilgili pratikte uygulanabilir öneriler sunulmuştur.