Aile hekimliğinde hasta-hekim iletişiminde güven unsurunun hastanın hekime bağlılığı üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Koç

Danışman: DİLAVER TENGİLİMOĞLU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu tez çalışmasında, hasta-hekim iletişiminde güven unsurunun hastanın hekime olan bağlılığı üzerine etkisinin, aile hekimliği sistemi çerçevesinde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla yapılan çalışma Ankara Sağlık Müdürlüğüne bağlı, Keçiören ilçesinde faaliyet gösteren 3 adet aile sağlığı merkezi (ASM) hastalarıyla sınırlandırılmıştır. Araştırmanın uygulama birimleri: Keçiören Aşağıeğlence ASM, Keçiören İsmet Ayturan ASM ve Keçiören Uyanış ASM'dir. Bu ASM'lere hizmet almak için 01-31 Mayıs 2013 tarihleri ve 09.00-11.00/14.00-16.00 saatleri arasında başvuran hastalarla gönüllülük esası çerçevesinde görüşülerek bilgi alınmıştır. Belirtilen tarih ve saatlerde 600 hastaya ulaşılmıştır. Araştırma kesitsel, saha çalışmasıdır. Veri toplama yöntemi yüz yüze anket yöntemi olup, veri toplama aracı olarak 3 bölümden oluşan anket kullanılmıştır. Toplanan anket verilerinin istatistiksel analizinde istatistik paket programı SPSS 17 kullanılmıştır. Araştırma sonucunda "hasta-hekim iletişiminde güven unsuru"nun alt boyutlarına ait ifadelerin ortalama puanlarının birbirleri ile yüksek ve pozitif yönde ilişki bulunmuştur. Ayrıca "hasta-hekim iletişiminde güven unsuru"nun alt boyutlarına ait ifadelerin ortalama puanlarının "hastanın hekime bağlılığı" ifadelerinin ortalama puanları ile arasında yüksek ve pozitif yönde ilişki bulunmuştur. "Hasta-hekim iletişiminde güven unsuru"nun 3 alt boyutunun, "hastanın hekime bağlılığı"nı %70 oranında açıkladığı görülmüştür. "Hastanın hekime bağlılığı" üzerine en fazla etkiye sahip değişkenin "hekimin klinik davranışlarına duyulan güven" değişkeni olduğu anlaşılmıştır. Onu izleyen diğer değişkenlerin sırasıyla "hekimin mesleki birikimi, yeterliliği ve meslek etiğine duyulan güven" ve "hizmet sunumu ve sağlık kurumunun genel fiziki şartlarına duyulan güven" değişkenleri olduğu anlaşılmıştır.