Akran Geribildirimi Ve Öğretmen Geribildiriminin İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Yazma Performansları Üzerindeki Etkilerinin Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Eren UYMAZ

Danışman: Zekiye Müge Tavil

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Geribildirim, ikinci dil yazma becerisi öğreniminde önemli bir yer teşkil etmektedir. Birçok eğitim kurumunda, öğretmen öğrenciler için tek geribildirim kaynağı olarak görülmektedir ancak öğrencilerin kendileri de geribildirim verme sorumluluğunu paylaşabilirler. Bu çalışmanın amacı, öğretmen ve akran geribildiriminin İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazma performansları üzerine etkilerini karşılaştırmaktır. Bu amaçla, bu deneysel çalışma 2017-2018 akademik eğitim yılında Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde İngilizce hazırlık eğitimi alan iki grup öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Gruplardan biri, sekiz hafta boyunca birinci taslak ve ikinci taslak oluşturdukları dört farklı deneme yazısı için sadece öğretmenlerinden geribildirim alırken diğer grup sadece sınıf akranlarından geribildirim almıştır. Her iki gruptaki öğrencilere çalışmadan önce ve sonra olmak üzere bir ön-test, son-test, ve algı ölçeği uygulanmıştır. Bu niceliksel verilere ek olarak, her iki grup için de çalışmanın sonunda niteliksel yarı-yapılandırılmış bir görüşme yapılmıştır. Niceliksel veriler SPSS programı ile t-testler yardımıyla istatistiksel olarak incelenmiştir. Görüşmeler ses kaydı ile kayıt altına alınıp yazılı hale getirilmiştir ve olumlu, olumsuz ve çekimser cevaplara göre kodlanmıştır. Sonuçlar, akran geribildiriminin ikinci taslaklarda öğretmen geribildiriminden daha doğru düzeltmeler yazılmasına yardımcı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, akran geribildirim grubu

vi

akran geribildirimine ve deneme yazısı yazmaya yönelik algılarını olumlu yönde geliştirmiştir. Son test skorlarına uygulanan bağımsız örneklem t-testi her iki grubun da yazma skorlarını bütünsel olarak geliştirdiklerini ve gruplar arasında istatistiki olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir, ancak bağımlı örneklem t-testi akran geribildirim grubunun çalışmanın sonunda daha fazla ilerleme sağladığını göstermiştir. Bu bulgular ışığında, geribildirimin öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmede gerekli olduğu ve akran geribildiriminin öğretmen geribildirimine nazaran ikinci taslaklarda öğrencilerin daha doğru düzeltmeler yapmalarına yardımcı olduğu ve öğrencilerin algısını pozitif yönde etkilediği sonucuna varılabilir.

Anahtar Kelimeler: Geribildirim, akran geribildirimi, öğretmen geribildirimi, ikinci dil yazma