Ortaokul Öğrencilerinin Covid-19 Dönemindeki Çevrimiçi Derslere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve ERİN

Danışman: Özden Demirkan

Özet:

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin, Covid-19 dönemindeki çevrimiçi derslere yönelik görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında, Ankara ilinde, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okulu ve özel okulda 7. ve 8. sınıf seviyesinde öğrenim gören toplam 28 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma türlerinden olgu bilim (fenomoloji) deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, katılımcılarla yüz yüze bireysel görüşme yöntemiyle toplanmış; verilerin analizinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, Covid-19 döneminde öğrencilerin çevrimiçi derslere katılabilmek için sahip olduğu teknolojik imkanlar, çevrimiçi derslerdeki ölçme değerlendirme uygulamaları, çevrimiçi derslerdeki öğrenci motivasyonları, çevrimiçi derslerin avantaj ve dezavantajları, çevrimiçi platformların ve derslerin verimliliği ile çevrimiçi ve yüz yüze eğitime yönelik görüşleri bağlamında değerlendirilmiştir. Araştırmada öğrenciler, Covid-19 döneminde evde bulaş riskinin daha az olması, ev ortamının daha konforlu olması ve okula gitme telaşının olmaması gibi nedenlerle çevrimiçi derslerin olumlu yönlerini vurgulamışlardır. Ancak çevrimiçi derslere katılabilmeleri için gereken internet bağlantısı, bilgisayar/tablet vb. teknolojik imkanların olmaması; sahip olunan teknolojik cihazların ortak kullanılması, internet kotasının bitmesi, EBA, ZOOM vb. platformlarda karşılaşılan sistemsel arızalar ve derste yaşanan bağlantı sorunları gibi durumların da çevrimiçi derslerin verimliliğini ve öğrenci motivasyonunu olumsuz etkilediği belirtilmiştir. Ayrıca çevrimiçi derslerde yapılan ölçme değerlendirme uygulamalarındaki belirsizlik; sınavların iptali ya da hakedilenden az ya da fazla notlar verilmesi gibi nedenlerin süreci de olumsuz yönde etki ettiği ifade edilmiştir. Çevrimiçi öğrenme ortamlarına zorunlu geçişle birlikte öğretmenlerin mesleki ve dijital yeterliliklerinin artırılması gerektiği vurgulanarak çevrimiçi ders içeriklerinin zenginleştirilmesi ve öğretmenlere teknolojiyi kullanma yönünde eğitimler verilmesinin yararlı olacağı belirtilmiştir. Öğrencilerin pandemi sürecinde evlerinde izole olmaları, okula gidememeleri, sosyalleşememeleri, öğretmenleri ve arkadaşlarıyla yeterince iletişim kuramamaları gibi durumlar da çevrimiçi derslere yönelik görüşlerinde ifade edilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubunda yer alan öğrenciler, Covid-19 döneminde sağlık ve güvenlik gibi gerekçelerle eğitim öğretim faaliyetlerinin aksamaması adına çevrimiçi derslerin kullanılmasının faydalı olduğunu belirtmişler; ancak çevrimiçi öğrenme ortamlarının yüz yüze eğitimin yerine geçemeyeceğini vurgulamışlardır. Araştırma sonunda, pandemi sürecindeki çevrimiçi derslerin olumlu ve olumsuz yönleri öğrenci görüşlerine göre tartışılarak, gelecekteki eğitim çıktılarının kalitesini iyileştirmeye yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Çevrimiçi öğrenme, Covid-19, uzaktan eğitim, öğrenci görüşleri.