İyimserliğin yordayıcıları olarak benlik saygısı ve duygusal zeka


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: MUSTAFA KAYIR

Danışman: LEYLA ERCAN

Özet:

Bu çalışma üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve duygusal zeka düzeylerinin, iyimserlik düzeylerini yordamadaki rolünü incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubu Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesiznde on dört farklı bölümde öğrenim gören toplam 490 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma grubunda 359 kız öğrenci (%73.3) ve 131 erkek öğrenci (%26.7) bulunmaktadır. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Duygusal Zeka Özellik Ölçeği-Kısa Formu ve Yaşam Yönelimi Testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı, Çoklu Regresyon Analizi, İlişkisiz Örneklemler için t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One-way ANOVA) tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, benlik saygısı ve duygusal zeka değişkenleri birlikte iyimserlik varyansının % 28zini açıklamaktadır. Standartlaştırılmış regresyon katsayılarına göre, yordayıcı değişkenlerin, iyimserlik üzerindeki göreli önem sırası, benlik saygısı (=.535), duygusal zeka (=.266) dır.Ayrıca cinsiyet, anne eğitim durumu ve bölüm değişkenlerine göre iyimserliğin anlamlı bir farklılık ortaya koymadığı görülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılmıştır