Liselerdeki eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerinin üniversite öğrencilerinin bölüm memnuniyetine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLARA BAHADIRHAN

Danışman: HATİCE ŞINGIR

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin lisede aldıkları eğitsel ve mesleki rehberlik hizmetleri ile üniversitedeki bölümlerine ilişkin memnuniyetleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Üniversite öğrencilerinin bölüm memnuniyet düzeyleri ve lisede aldıkları eğitsel ve mesleki rehberlik hizmetlerinin, demografik bazı değişkenlere (cinsiyet, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, mezun olduğu lise türü, sınıf düzeyi) göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek araştırmanın diğer amaçlarıdır. Araştırmada nicel verilere dayalı genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 296 kadın ve 106 erkek olmak üzere toplam 402 lisans ve formasyon öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Bölüm Seçimini Etkileyen Faktörler Anketi” Korkut Owen (2008) ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Liselerdeki Eğitsel ve Mesleki Rehberlik Çalışmalarını Ölçme Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde iki değişken arasındaki ilişkiyi incelemek için “Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu” kullanılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için, değişkenin türüne göre bağımsız gruplar için t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Tek yönlü varyans analizinde ilişkinin anlamlı çıkması durumunda ise, farkın hangi gruplar arasında olduğunun belirlenmesi için Tukey ve LSD Testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda vi elde edilen bulgulara göre; üniversite öğrencilerinin lisede aldıkları eğitsel ve mesleki rehberlik çalışmaları ile seçtikleri üniversite/bölüme ilişkin memnuniyetleri arasında düşük düzeyde anlamlı olmayan bir ilişki bulunmuştur. Cinsiyet değişkenine göre; kadın öğrencilerin üniversite/bölüm memnuniyet düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Annesi ortaöğretim ve yükseköğretim eğitim düzeyine sahip olan öğrencilerin, annesi okur-yazar eğitim düzeyine sahip olan öğrencilere göre; annesi yükseköğretim eğitim düzeyine sahip olan öğrencilerin, annesi ilköğretim eğitim düzeyine sahip olan öğrencilere göre; üniversite/bölüm memnuniyet düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fakat öğrencilerin üniversite/bölüm memnuniyet düzeylerinin baba eğitim düzeyine göre anlamlı farklılaşma göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Anadolu/fen lisesinden mezun olan öğrencilerin, genel lise ve meslek lisesinden mezun olan öğrencilere göre üniversite/bölüm memnuniyet düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca formasyon eğitimi dışında sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin üniversite/bölüm memnuniyet düzeyleri düşüş göstermiştir; en yüksek memnuniyet düzeyi 1. sınıflarda görülürken en düşük memnuniyet düzeyi 4. sınıflarda görülmüştür. Sonuç ve tartışma kısmında elde edilen bulgular tartışılarak araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur