İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN LİSANS DÖNEMİNDE ALDIKLARI MÜZİK EĞİTİMİNİN MESLEKİ YAŞANTILARINA OLAN ETKİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Melisa KARAN

Danışman: Nuray Özen

Özet:

İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri tarafından verilen müzik eğitimi, bireyin müziksel yaşantısının temellerinin atılması açısından büyük önem taşır. Araştırmada, İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin müzik dersi ile ilgili bilgi ve birikimleri ile ders içinde ve ders dışında yaptığı müziksel etkinliklerin belirlenmesi ve bu yöndeki eksikliklerin saptanıp iyileştirici çözümler bulunması amaçlanmıştır. Bu amaçla Milli Eğitim Bakanlığı'nca belirlenen Ankara ili Keçiören ilçesindeki A, B, ve C tipi olmak üzere 6 ilköğretim okulunda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüş ve değerlendirmeleri incelenmiştir. Araştırma, betimsel bir alan araştırmasıdır. Araştırmada kullanılan veriler, konu ile ilgili detaylı bir literatür taraması yapılarak ve araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Hazırlanan ankette sınıf öğretmenlerinin mesleki birikimleri ve uyguladıkları ders içi ve ders dışı etkinlikler ile ilgili bilgiler içeren 20 çoktan seçmeli ve 1 açık uçlu soru yer almaktadır. Araştırmanın örneklemi, araştırmanın evreninden küme yöntemiyle seçilmiş 6 okulun 2006- 2007 öğretim yılında görev yapan 80 sınıf öğretmenidir. anketin ilk 20 sorusu için yapılan değerlendirmeler ve istatistiksel veriler bu sayıya göre hazırlanmış ve açık uçlu sorularına verilen yanıtlar araştırmanın sonuç bölümünde değerlendirilmiştir. Çalışmada analizler için elde edilen anlamlılık düzeyi (P) 0.05 hata düzeyinde değerlendirilmiştir. Tüm analizler ölçeği meydana getiren maddeler düzeyinde ayrı ayrı yapılmış, her bir soruya ilişkin frekans dağılımları ve yüzdeler tablolar halinde verilmiştir. Ayrıca her bir tabloya ilişkin çubuk grafikleri verilerek yorumların daha kolay yapılması sağlanmış, gruplar halinde verilen sorulara ilişkin yanıtların bir arada yorumlanabilmesini sağlamak için çoklu çubuk grafikleri elde edilmiştir. Her bir seçenek için verilen cevapların frekans sayıları ve yüzdeleri grafiklerin hemen üstünde yer alan tablolardan görülebilmektedir. Çalışmada yer alan analizler SPSS 15. 0 paket programı kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimi dersi ile ilgili bilgi ve birikimlerinin teorik bilgileri ağırlıklı olarak içerdiği ve bu nedenle uygulama esnasında güçlüklerle karşılaştıkları, ders içi ve ders dışı müziksel etkinlikleri uygulamak için ilköğretim okullarının yeterli materyal ve fiziki koşullara sahip olmadıkları saptanmış ve eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği programı kapsamında verilen müzik eğitimi dersinin içeriğinin genişletilmesi gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca ders içi ve ders dışı müziksel etkinliklerden sonra öğrencilerin davranışlarında olumlu değişiklikler olduğu belirtilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre bu etkinliklerin öğretmenlerin müziksel davranış ve yaşantılarında da büyük ölçüde olumlu değişiklikler meydana getirdiği saptanmıştır. Araştırmanın ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin daha verimli çalışmalar yapabilmesi için, eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği bölümlerindeki müzik eğitimi ile ilgili müfredatın içeriğinin gelişmesini ve ilköğretim okullarındaki fiziksel koşulların müzik eğitimi için daha elverişli hale getirilmesini vurgulamak açısından önemli olduğu düşünülmekte, Eğitim fakültelerinde ve ilköğretim okullarındaki müzik eğitimine verilen önemin arttırılması ve öğrencilerin ders içi ve ders dışı etkinliklere katılımının teşvik edilmesi önerilmektedir.