Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BUSE KÖMÜRCÜ
Danışman: Hüseyin Köksal
Özet:
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sınıflarındaki yabancı uyruklu öğrencilere ilişkin
algılarının nasıl olduğunu, bu öğrencilere olan yaklaşımlarını ve bunlara yön veren
etkenleri metaforlar yoluyla ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın konusu, öğretmenlerin
sınıflarındaki yabancı uyruklu öğrencilerin okuldaki, sınıftaki ve ders sırasındaki
varlıklarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirtmeleridir. Araştırmanın modeli,
nitel araştırma modellerinden fenomenoloji desenidir. Araştırmanın çalışma grubunu
Ankara ilinin Altındağ ilçesindeki Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda,
ortaokullarda ve liselerde, çeşitli sınıf düzeylerinde yabancı uyruklu öğrencilerle çalışan
öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmaya katılan öğretmenlerin
kendilerine ve yabancı uyruklu öğrencilerine ait bilgileri (yaş, cinsiyet gibi), bu
v
öğrencilerin akademik gelişimlerine, okul ve sınıftaki davranışlarına ilişkin algılarını
içeren metaforlarını ve gerekçelerini belirttikleri yarı yapılandırılmış görüş belirtme
formuyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Metaforlar
gerekçelerine göre çeşitli kategoriler altında toplanıp metaforların ve kategorilerin
tekrarlanma sıklıklarıyla yüzdeleri incelenmiştir. İncelemelerle katılımcıların daha çok
yabancı uyruklu öğrencilerin farklılıklarının bu öğrencilerin uyum ve sosyalleşme
problemleri yaşamaları üzerinde etkili olduğunu, bu öğrencilerde davranış problemlerinin
görüldüğünü, bu öğrencilerin dil yetersizliğinin iletişim problemleri ve akademik
başarısızlık yaşamaları üzerinde etkili olduğunu düşünmeleri şeklindeki sonuçlara
ulaşılmıştır. Ancak daha az olsa da katılımcıların yabancı uyruklu öğrencilerin
farklılıklarını bir zenginlik kaynağı olarak görmeleri, bu farklılıklarla birlikte artan öğrenci
çeşitliliğinin öğrenciler arasındaki etkileşimin gelişmesini sağladığını düşünmelerinin bu
araştırmayla ulaşılan sonuçlar arasında olduğu görülmüştür. Tüm bu durumların da
katılımcıların yabancı uyruklu öğrencilerin varlıklarına ilişkin algılarını etkilediği görülmüştür. Buna göre bu araştırmada katılımcılar tarafından yabancı uyruklu
öğrencilerin okuldaki varlıklarının bu öğrencilerin daha çok şiddet içeren, istenmeyen
davranışlarından dolayı en fazla Kargaşa Yaratan şeklinde daha çok olumsuz yönde,
sınıftaki varlıklarının bu öğrencilerle birlikte öğrenci çeşitliliğinde artış görülmesi ve
bunun öğrenciler arasındaki etkileşimi geliştirmesi şeklindeki nedenlerden dolayı en fazla
Varlığı İstenilen şeklinde daha çok olumlu yönde ve ders sırasındaki varlıklarının da bu
öğrencilerin dil farklılığından dolayı akademik başarısızlık yaşamaları ve bunun ders
akışının kesilmesine yol açması, bu öğrencilerin kalıcı bir öğrenme gerçekleştirememeleri,
bu öğrencilerin çok azının sınırlı bir başarı elde etmesi ancak bunun yeterli olmaması
şeklindeki nedenlerden dolayı en fazla Akademik Çalışmalarda Zor İlerlenilen şeklinde
daha çok olumsuz yönde algılandığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Göç, Yabancı Uyruklu Öğrenci, Kapsayıcı Eğitim