Türkiye’deki İngilizce Öğretmenlerinin Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri Tercihlerinin ve Yöntem Sonrası Pedagojiye Bakış Açılarının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: BERRAK GENEYİKLİ

Danışman: Sevinç Ergenekon Emir

Özet:

Türkiye gibi ülkelerde, İngilizce yabancı dil olarak kabul edilmekte ve öğretim süreçleri buna göre planlanmaktadır. Öğrencilerin sınıf etkinlikleri dışında yabancı dile maruz kalmamaları; Türk eğitim sisteminin işleyişine bakıldığında, öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine geçmek için merkezi sınavlara girmeleri gerekmesi ve diğer çevresel etmenler sebebiyle İngilizce öğretimi yöntemleri konusunda birden fazla görüş bulunmaktadır. Bu görüşlerden bazıları, yabancı dil öğretmenin en iyi yönteminin gramer yapısını bilmek ve okuduğunu anlamaktan geçtiğini savunurken, bazıları da gerçek hayatla ilişkilendirilmiş durumlarda iletişim kurma becerisinin önemini vurgulamaktadır. Bu çalışma, Türkiye’deki devlet okullarında çeşitli kademelerde çalışan İngilizce öğretmenlerinin İngilizce öğretirken en çok hangi yöntemlerden faydalandığını incelemek ve yöntem sonrası pedagoji hakkında görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Tüm çalışma veri toplama ve analiz sürecinde nicel olarak yürütülmüştür. Araştırmaya Türkiye’nin çeşitli şehirlerinden 314 İngilizce öğretmeni ve toplamda 317 ortaokul ve lise öğrencisi katılmıştır. Araştırma aracı olarak, iki ayrı katılımcı grup için iki çeşit anket araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Anketler alanda daha önce öne sürülmüş yabancı dil öğretim yöntemlerini temel alarak, her bir yöntemle özdeşleşen teknikler ve teorileri kapsamaktadır. Verilerin analizi SPSS üzerinden, anketteki her bir madde için Kruskal Wallis- H Testi kullanılarak yapılmıştır. Veriler ışığında, Türkiye’de İngilizce öğretmenleri tarafından en çok tercih edilen yabancı dil öğretim yöntemleri Eklektik ve İletişimsel olarak saptanırken, en az kullanılanlar Sessiz ve Öneribilim Yöntemleri olmuştur. Çalışmadan elde edilen sonuçların, alanda daha önce yapılan uluslararası diğer çalışmalarla benzerlik gösterdiği saptanmıştır. Genel olarak öğrenci merkezli, öğrenci fikirlerinin dikkate alındığı, ders etkinliklerinin öğrenenlerin ilgi ve istekleri dikkate alınarak düzenlendiği görülmüştür. Fakat bazı ders içi etkinlikler vii hususunda, öğretmen ve öğrenciler arasında bazı tutarsızlıklar göze çarpmaktadır. Bunun yanı sıra, İngilizce öğretmenlerinin yöntem sonrası pedagojiyle ilgili olarak, ders etkinliklerini düzenlerken bulundukları bölgenin sosyo- ekonomik, toplumsal ve çevresel etmenlerini göz önünde bulundurdukları, kendi tecrübelerine dayalı öğretim yaptıklarını fakat mevcut metotlardan da faydalanmayı tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.