Tarih öğretiminde grafiklerin etkili ve yerinde kullanımının öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: YELDA GÜDÜ

Danışman: NECDET HAYTA

Özet:

Ortaöğretim kurumlarında Tarih öğretiminin grafiklerin kullanılmasının öğrenci başarısına etkisini belirlemeyi amaçlayan bu araştırma deneysel niteliktedir. Araştırma Kastamonu'nun Kuzeykent Anadolu Lisesi 10.sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmış olup, deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup belirlenmiştir. Bu gruplar homojen bir yapıya sahip olup 25'er öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere başarı testi uygulanmıştır. Araştırmada deney grubunda görsel malzemeler ve grafikler kullanılmış, kontrol grubunda ise sadece kitap kullanılmıştır. Daha sonra bu iki grubun öğrenme düzeyleri tespit edilmiş ve aradaki fark tespit edilmeye çalışılmıştır. Düzey belirlemek amacıyla hazırlanan ölçme aracı örneklem gruplarına, deneysel çalışmadan önce ön test, deneysel çalışmadan sonra da son test olarak uygulanmıştır. Daha sonra deney ve kontrol gruplarının ön ve son testlerden aldıkları puanların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Deneysel işlemin etkileri ve iki grubun ön ve son test fark puanlarına ait ortalama puanlar arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı 0.05 anlamlılık düzeyinde t-testi ile test edilmiştir. Son olarak araştırma verileri analiz edilmiş ve bulgulara göre şu sonuca ulaşılmıştır. Öğretimde deney ve kontrol grubuna yapılan deneysel çalışma içerisinde, deney grubuna uygulanan bağımsız değişken yani, grafiklerin etkili ve yerinde kullanımı öğrenci başarısını artırmaktadır.