2-6 yaşları arasında çocukları olan ceza infaz kurumlarında kalan annelerin benlik saygısı ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin ceza infaz kurumunda kalmayan anneler ile karşılaştırmalı olarak incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: K. BÜŞRA KAYNAK

Danışman: ZEYNEP FULYA TEMEL

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, 2-6 yasları arasında çocukları olan ceza infaz kurumlarında kalan annelerin benlik saygıları ile çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin ceza infaz kurumlarında kalmayan annelerin benlik saygıları ve çocuk yetiştirme tutumları ile karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmada var olan durum olduğu gibi betimlenmek istenildiğinden ve değişkenler arasında anlamlı ilişkinin olup olmadığı sınandığından genel tarama modellerinden biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara Kadın Kapalı, Aksaray Kapalı ve Konya E Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumlarında kalmakta olan 2-6 yasları arasında çocuğu olan 95 anne ile ceza infaz kurumlarında kalmayan Konya ili merkez Karatay, Meram ve Selçuklu ilçelerinde ikamet eden 206 anne olmak üzere, toplamda 301 anne oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Şubat 2013-Nisan 2013 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmada annelerin benlik saygılarını ölçmek amacı ile Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği kullanılırken, 2-6 yasları arasındaki çocuklarını yetiştirirken benimsedikleri tutumlarını ölçmek amacı ile Karabulut Demir ve Sendil (2008) tarafından geliştirilen Ebeveyn Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan annelere ait demografik bilgiler araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formları yardımı ile toplanmıştır. Yapılan istatistiksel işlemler neticesinde elde edilen araştırmanın bulguları, ceza infaz kurumlarında kalan annelerin benlik saygıları ile demokratik tutumları arasında düşük düzeyde pozitif, otoriter tutumları arasında orta düzeyde negatif, izin verici tutumları arasında düşük düzeyde negatif anlamlı bir ilişki olduğuna işaret ederken, aşırı koruyucu tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığını ortaya koymaktadır. Karşılaştırma grubundaki annelerin benlik saygıları ile çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkilere bakıldığında ise ceza infaz kurumlarındaki annelerin benlik saygıları ile çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkilerden oldukça farklılık gösterdiği bulunmuş olup, karşılaştırma grubundaki annelerin benlik saygıları ile sadece otoriter tutumları arasında düşük düzeyde negatif anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Karşılaştırma grubundaki annelerin benlik saygıları ile demokratik, aşırı koruyucu ve izin verici tutumları arasında varlığından bahsedebilecek anlamlı bir ilişkinin olmadığı görülmüştür. Ayrıca her iki gruptaki annelerin benlik saygıları ile çocuk yetiştirme tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olduğu bulunmuş, bu farklılığın yerine göre ceza infaz kurumlarındaki anneler lehine olduğu yerine göre de karşılaştırma grubundaki annelerin lehine olduğu saptanmıştır.