Matematiğe ilişkin değerler ve sınıftaki uygulamalara yansımaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: FATMA NUR AKTAŞ

Danışman: ZİYA ARGÜN

Özet:

Bu çalışmada, ortaöğretim kurumlarında görev alan matematik öğretmenlerinin sahip olduğu matematiğe ilişkin değerler ve bu değerlerin sınıf uygulamalarına yansımaları tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması esas alınarak tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ankara ilinde ortaöğretim kurumlarında görev alan 5 matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları senaryo tipi yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve video kaydına alınan ders gözlemlerinden oluşmaktadır. Elde edilen veriler içerik analizi ve karşılaştırmalı durum analizi yolu ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin matematiğe ilişkin değerlerin tamamlayıcı ikililerini sınıf uygulamalarına eşit yansıtmadıkları, nesnecilik, kontrol ve açıklık değerlerine tamamlayıcı değer ikililerinden daha fazla vurgu yaptıkları belirlenmiştir. Katılımcıların matematiğe ilişkin değerlerin bazı boyutlarına yetersiz de olsa sahipken, bazı boyutlarını sınıf uygulamalarına hiç yansıtmadıkları tespit edilmiştir. Dolayısıyla öğretmenlerin matematik öğretiminde çeşitlilik oluşturma ve sınıf uygulamalarına değerlerin yansıtılmasında yetersiz oldukları sonucuna varılmıştır. Her ne kadar araştırma probleminin odağı dışında olsa da öğretmenlerin matematiğe ilişkin değerlerden haberdar olmadıkları göze çarpmaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçlar ışığında matematik öğretmenlerine, araştırmacılara, program geliştirenlere, matematik öğretmeni yetiştirenlere yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.