Üniversite Öğrencilerinin ''Ekolojik Ayak İzi'' Azaltılması İle İlgili Eğilimlerinin Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nazlı Günal

Danışman: AYSEL GAMZE YÜCEL IŞILDAR

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Ekolojik ayak izi, insan aktivitelerinin ekosistemler üzerindeki etkisini ölçmek için geliştirilen bir kavram ve metodolojidir. Doğal kaynak arzı ile talep arasındaki ilişkileri ortaya koyduğundan; dengesizliklerin fark edilmesi ve çözüm üretilebilmesi için bilimsel bir temel oluşturmaktadır. Bu nedenle ekolojik ayak izi azaltılması ile ilgili eğilim giderek önem kazanmaktadır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin ekolojik ayak izi azaltılması ile ilgili eğilimlerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Üniversite eğitiminin, ekolojik ayak izi azaltılmasına yönelik eğilimleri üzerindeki etkilerini irdelemek üzere mühendislik' ve biyoloji' bölümü öğrencileri hedef grup olarak seçilmiştir. Araştırmanın değişkenleri; cinsiyet, en uzun süre yaşanılan yerleşim birimi, aylık gider, anne-babanın eğitim durumu ve alınan üniversite eğitimidir. Araştırmada nicel veriler Ekolojik Ayak İzi Farkındalık Ölçeği ile toplanmış ve SPSS (Statictical Package for Social Sciences Program) 19.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre; üniversite öğrencilerinin bölümlerinden bağımsız olarak; ekolojik ayak izi azaltılmasına yönelik eğilimleri ortalamanın üstündedir (3.71). Alt boyutlar düzeyinde bakıldığında; eğilim düzeyinin en fazla olduğu alt boyut enerji, en düşük olduğu alt boyut ise gıda' olarak bulunmuştur. Cinsiyetin etkisi irdelendiğinde; bayan öğrencilerin ekolojik ayak izi azaltılmasına yönelik eğilimi, erkek öğrencilere göre anlamlı bir şekilde yüksek olduğunu söylemek mümkündür. Üniversite öğrencilerinin ekolojik ayak izi azaltılmasına yönelik eğilimleri düzeylerinde en uzun süre yaşanılan birim, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve aylık gider değişkenleri bakımından ölçek genelinde anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Çalışmamızın en önemli noktalarından birisi olan; biyoloji ve mühendislik alanlarında öğrenim gören katılımcıların ekolojik ayak izi azaltılmasına yönelik eğilimleri, öğrenim gördükleri bölüme göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelendiğinde; biyoloji bölümünde öğrenim gören öğrencilerin eğilimi, mühendislik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin eğiliminden anlamlı derecede yüksek bulunmuştur.