Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞEYMA SULTAN USLU
Danışman: Serap Demiriz
Özet:
Bu araştırma, 48-72 ay çocukların yılmazlıklarının, sosyal değerler kazanımlarının ve ailelerin yılmazlıklarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çocukların yılmazlıkları ile sosyal değerleri kazanımları ve aile yılmazlıklarının karşılaştırılması için ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni, Ankara ilinin Çankaya, Çubuk, Keçiören, Mamak ve Yenimahalle ilçelerinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi anaokulları ve anasınıflarına devam eden, çocuklar ve aileleridir. Bu çocuklardan ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 23 okuldaki gönüllü 220 çocuk ve aileleri örneklemi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Erken Çocuklukta Yılmazlık Ölçeği, Okul Öncesi Sosyal Değerler Kazanımı Ölçeği ve Aile Yılmazlığı Değerlendirme
vi
Ölçeği kullanılmıştır. Örneklemden elde edilen verilere göre her bir ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, tüm ölçeklerde modellerin veriye uyum sağladığı görülmüştür. Her üç ölçeğin toplam puanda örnekleme ilişkin güvenirlik değerlerinin ise 0,80’den büyük olduğu bulunmuştur. Bu durum ölçek puanlarının güvenilir olduğu anlamına gelmektedir. Araştırmanın sonucunda çocukların yılmazlıkları ile sosyal değer kazanımları arasında orta düzeyde; çocukların sosyal değerler kazanımları ile aile yılmazlıkları arasında düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Çocukların yılmazlıkları ile ailelerin yılmazlıkları arasında ise anlamlı düzeyde bir ilişkili olmadığı saptanmıştır. Çocukların yılmazlıkları cinsiyet, okula devam süresi, kurum türü, baba öğrenim durumuna; sosyal değerler kazanımları yaş, cinsiyet, baba öğrenim durumuna göre anlamlı farklılık göstermiştir. Ailelerin yılmazlıkları ise herhangi bir değişkene göre farklılık göstermemiştir.
Anahtar Kelimeler: okul öncesi eğitimi, yılmazlık, erken çocuklukta yılmazlık, sosyal değerler, aile yılmazlığı