İlköğretim Okulları İkinci Kademede Görev Yapan Beden Eğitimi Ve Diğer Branş Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Siirt Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Murat KORKUSUZ

Danışman: LATİF AYDOS

Özet:

Çalışmada ilköğretim okulları ikinci kademede görev yapan beden eğitimi öğretmenleri ve Türkçe, fen bilimleri, yabancı dil, müzik, sosyal bilgiler, görsel sanatlar, matematik, din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerini kapsayan diğer branş öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışları incelenmiştir. Diğer branş dersleri genel olarak sınıflarda, laboratuar ya da atölyelerde; beden eğitimi dersleri ise okul bahçeleri gibi açık alanlarda ya da kapalı spor salonlarında yürütülmektedir. Başta dersin yürütüldüğü ortam olmak üzere, dersin işleyişindeki anlatım teknikleri ve yöntemleri, kullanılan araç-gereçler, kılık kıyafet düzeni, ortamın psikolojiye olumlu ya da olumsuz yansımaları gibi farklılıklar sınıf yönetimi davranışlarını etkilemektedir. Diğer branş dersleri ilköğretim kurumları haftalık ders çizelgesi- ilköğretim ikinci kademede en az üç sınıf düzeyinde okutulması zorunlu derslerden oluşmaktadır. Araştırmada Şahin ve Altunay (2011) tarafından geliştirilen “Sınıfı Yönetimi Ölçeği” kullanılmıştır. Yedi alt boyut ve kırk maddeden oluşan ölçek ve vii kişisel bilgi formu Siirt ili Merkez, Pervari, Eruh, Baykan, Tillo, Kurtalan ve Şirvan ilçelerinde görev yapan rastgele seçilen her branştan otuzar öğretmen tarafından beşli likert ölçeğine göre cevaplanmıştır. Yapılan analizler sonucu istatistiksel olarak branşlar arasında her alt boyutta anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Sonuç olarak etkileşimsel davranışlarda beden eğitimi öğretmenlerinin puanlarının Türkçe, fen bilimleri, müzik, sosyal bilgiler, görsel sanatlar, matematik, din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin puanlarından yüksek olduğu görülmüştür. İlgiyi sürdürme ve sorun çözme davranışları alt boyutunda beden eğitimi öğretmenlerinin puanları fen bilimleri öğretmenlerinden daha yüksekken ve demokratik davranışlar alt boyutunda daha düşüktür. Uyarma davranışları alt boyutunda Türkçe öğretmenlerinin puanları beden eğitimi öğretmenlerinden daha yüksektir. Beklenti ve kurallara uyma davranışları alt boyutunda müzik öğretmenleri beden eğitimi öğretmenlerine göre daha düşük puanlar vermişlerdir. Cezalandırma davranışları alt boyutunda din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin puanları beden eğitimi öğretmenlerinden daha yüksektir. Derse başlama ve ilgi çekme davranışları, etkileşimsel davranışlar ve ilgiyi sürdürme ve sorun çözme davranışları alt boyutlarında matematik dersi öğretmenlerinin puanları beden eğitimi öğretmenlerinden daha düşüktür.