BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN FAIR PLAY ÖĞRETİM ÖZ-YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İsmail Aktaş

Danışman: Gülfem Sezen-Balçıkanlı

Özet:

Beden eğitimi ve spor dersi, öğrencilerin fiziksel, bilişsel ve duyuşsal gelişimlerine katkı

sağlamanın yanı sıra sosyal ve ahlaki gelişime olan desteği ile toplumun bireyden beklediği

karakter oluşumunu sağlayabilmekte, böylece eğitimin genel amacını gerçekleştirme

eğilimine sahip sayısız fırsat sunmaktadır. Bir müfredat dersinden daha fazlasını ifade eden

beden eğitimi ve sporda, bireyin bütünsel gelişim süreci için odak tema olarak belirlenen

en önemli unsurlardan biri de “fair play”dir. Bir yaşam ideali olan bu anlayışın öğretim

süreci ise hem beden eğitimi ve spor, hem eğitim, hem de toplumsal düzen için önem arz

etmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada; beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin, fair play

öğretim sürecini etkili bir şekilde yürütebilmeye yönelik inançlarını temsil eden fair play

öğretim öz-yeterliklerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında bir ölçme

aracı geliştirilmiş ve beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğretim süreçlerini ilgilendiren

mesleki ve ahlaki bazı özellikleri (toplumsal değerler, öğretmen özerkliği, ahlaki kimlik,

duygusal emek, duygusal tükenme) ile ilişkileri incelenmiştir. Araştırma, beden eğitimi ve

spor öğretmenlerinden oluşan çalışma grubu ile üç aşamada yürütülmüştür. İlk aşamada

açımlayıcı faktör analizi (n=348), ikinci aşamada doğrulayıcı faktör analizi (n=203) ve son


aşamada fair play öğretim öz-yeterliği ile diğer özelliklerin ilişkileri incelenmiştir. Veri

toplama aracı olarak; çalışma kapsamında geliştirilen “Beden Eğitimi ve Spor

Öğretmenlerinin Fair Play Öğretim Öz-Yeterliği Ölçeği”nin yanı sıra, “Ahlaki Kimlik

Ölçeği”, “Değerler Ölçeği-Toplumsal Değerler alt boyutu”, “Öğretmen Özerklik Ölçeği”,

“Duygusal Emek Ölçeği”, “Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu-Duygusal

Tükenme alt boyutu” kullanılmıştır. Geçerlik analizleri kapsamında ölçeğin yapısının dört

boyut ve 36 maddeden oluştuğu ve toplam varyansın %68.39’unu açıkladığı gözlenmiştir.

Maddelerin faktör yüklerinin kriter değerler doğrultusunda kabul edilebilir olduğu

görülmüştür (,41 ile ,91 aralığında). Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda yapının uyum

iyiliği indekslerinin literatür eşliğinde kabul edilebilir olduğu anlaşılmıştır (Birinci düzey

DFA-RMSEA=,082; İkinci düzey DFA-RMSEA=,083). Güvenirlik analizleri, madde

toplam test korelasyonlarının (,61 ile ,87 aralığında) ve Cronbach alfa değerlerinin (,904 ile

,975 aralığında) eşik değerlerin üzerinde olduğunu göstermiştir. Korelasyon analizi

sonucunda beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin fair play öğretim öz-yeterliklerinin

araştırmaya dahil edilen diğer özelliklerle ilişkili bir yapıda olduğu görülmüştür. Ayrıca

regresyon analizi sonucunda seçilen özelliklerin fair play öğretim öz-yeterliğini yordayan

değişkenler olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak fair play öğretim öz-yeterliğini

değerlendirebilmek için geliştirilen ölçme aracının geçerli ve güvenilir olduğu kanıtlanmış

ve bu yapının öğretim sürecini etkileyen özelliklerle ilişkili olduğu anlaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi ve spor öğretmeni, fair play, öz-yeterlik, ölçek

geliştirme, geçerlik ve güvenirlik