Görme yetersizliğinden etkilenmiş çocuklara kardeş öğretimi aracılığıyla sunulan bağımsız hareket becerilerinin eşzamanlı ipucuyla öğretiminin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: HALE ÇOTUK

Danışman: BANU ARSLANTEKİN

Özet:

Bu çalışmada normal gelişim gösteren çocukların görme yetersizliğinden etkilenmiş kardeşlerine bağımsız hareket becerilerinin öğretiminde eşzamanlı ipucu yönteminin etkililiği araştırılmıştır. Bu amaç kapsamında çalışma Ankara ilinde yaşayan görme yetersizliğinden etkilenmiş ve normal gelişim gösteren dört kardeş ile yürütülmüştür. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden katılımcılar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Çalışmada görme yetersizliğinden etkilenmiş çocuklar öğrenen kardeşler, normal gelişim gösteren çocuklar ise öğreten kardeşler olarak ifade edilmiştir. Bu bilgiye ek olarak, uygulamacı tarafından öğreten kardeşlere eşzamanlı ipucu yönteminin öğretim şekli kazandırılmıştır. Öğreten kardeşlerin eşzamanlı ipucu yöntemi ile bağımsız hareket becerileri öğretimine yönelik olarak uygulama güvenirliği verileri toplanmıştır. Buna ek olarak öğreten kardeşler tarafından öğrenen kardeşlerden bağımsız hareket becerilerinde sergiledikleri performanslara yönelik olarak etkililik verileri düzenlenmiştir. Ayrıca çalışmada annelerden, öğrenen, öğreten kardeşlerden elde edilen sosyal geçerlik verilerine yer verilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda eşzamanlı ipucu yönteminin öğreten kardeşlerin bağımsız hareket becerileri öğretiminde etkili olduğu gözlenmiştir. Öğretimin ardından 15., 25. ve 35. günlerde eşzamanlı ipucu yöntemiyle bağımsız hareket becerileri öğretiminin kalıcılığını koruduğu kanıtlanmıştır. Ayrıca çalışmada öğrenen kardeşlerin bu yöntem ile bağımsız hareket becerilerini etkili bir şekilde edindikleri görülmüştür.