Yaşam temelli bağlamlarla desteklenmiş 5e modelinin farklı bilişsel stillerdeki öğrencilerin kavramsal anlama düzeyleri ve bilimsel süreç becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dali, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMA AYDIN CERAN

Danışman: Salih Ateş

Özet:

Bu araştırma ile yedinci sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Enerji Ünitesinde Yaşam Temelli

Bağlamlarla Desteklenmiş 5E Modelinde tasarlanan öğretim sürecinin farklı bilişsel stillere

sahip öğrencilerin kavramsal anlama düzeyleri ve bilimsel süreç becerilerine olan etkilerini

belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desende

tasarlanmış ve deney gruplarında dersler Yaşam Temelli Bağlamlarla Desteklenmiş 5E

Modelinde geliştirilen 9 ders planı ile işlenirken kontrol gruplarında dersler Millî Eğitim

Bakanlığı Öğretim Programına göre yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara

ilinde bir devlet ortaokulunda 7. sınıf düzeyinde öğrenim gören 80 öğrenci oluşturmaktadır. 7.

sınıf düzeyinde bulunan beş şubeden ikisi deney ikisi kontrol grubu olacak şekilde 4 şube

rastgele seçilmiş ve deney ve kontrol gruplarında dersler araştırmacı tarafından yürütülmüştür.

Öğrencilerin kavramsal anlama düzeyleri Yaşam Temelli Kavram Testi ve Kuvvet ve Enerji

Kavram Haritaları ile belirlenmiştir. Bilimsel süreç becerilerinin tespitinde ise açık uçlu ve

çoktan seçmeli olmak üzere iki farklı test formatı kullanılmıştır. Kavramsal anlama ve

bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik kullanılan testler ön ve son test olarak deney ve

kontrol gruplarına uygulanmıştır. Grup saklı figürler testi öğrencilerin bilişsel stillerini

vii

belirlemeye yönelik bir test olduğundan deney ve kontrol gruplarına süreç içerisinde

uygulanmıştır. Uygulama süreci bittikten sonra ise deney grubunda yer alan öğrencilere

Yaşam Temelli Bağlamlarla Desteklenmiş 5E Modeline yönelik görüşlerini belirlemek

amacıyla bir görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın verileri yüzde-frekans, bağımsız t

testi, ANOVA ve MANOVA yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada Yaşam Temelli

Yaklaşım ve 5E Yönteminin bütünleştirilmesiyle Yaşam Temelli Bağlamlarla Desteklenmiş

5E Modelinde geliştirilen ders planlarının öğrencilerin Kuvvet ve Enerji ünitesindeki

kavramsal anlama düzeylerinin gelişiminde etkili olduğu gözlenmiştir. Deney grubundaki

öğrenciler hem Yaşam Temelli Kavram Testi hem de Kuvvet ve Enerji Kavram Haritaları

puan ortalamalarında kontrol grubuna göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha yüksek

puan ortalamasına sahiptir. Açık uçlu formatta ölçülen bilimsel süreç becerileri bakımından

ise deney grubu lehine bir sonuç izlenirken çoktan seçmeli formatta ölçülen bilimsel süreç

becerileri bakımından deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.

Uygulanan öğretim yönteminden bağımsız olarak farklı bilişsel stillere sahip öğrencilerin

kavramsal anlama düzeyleri ve bilimsel süreç becerileri incelendiğinde Yaşam Temelli

Kavram Testi, Kuvvet ve Enerji Kavram Haritaları ve Çoktan Seçmeli Bilimsel Süreç

Becerileri Testinden alınan puan ortalamalarının alan bağımsız bilişsel stildeki öğrencilerin

lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği gözlenmiştir. Açık Uçlu Bilimsel Süreç Becerileri testi

puan ortalamaları bakımından ise alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stillerdeki öğrenciler

arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Yaşam Temelli Bağlamlarla Desteklenmiş 5E

Modeli ve Alan Bağımlı/Bağımsız Bilişsel Stillerin öğrencilerin kavramsal anlama ve bilimsel

süreç becerileri üzerindeki ortak etkisi incelendiğinde ise herhangi bir etkileşim olmadığı

gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Yaşam Temelli Öğrenme Yaklaşımı, 5E Öğrenme Modeli, Kavramsal

Anlama, Bilimsel Süreç Becerileri, Bilişsel Stiller