Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERPİL TAŞTAN
Danışman: Gülümser Gültekin Akduman
Özet:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin mobbing ve örgütsel sinizme yönelik
algıları arasındaki ilişkinin incelenmesini incelemektir.
İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın örneklemini 2017-2018 Eğitim-Öğretim
yılında Sakarya il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıflarında ve
bağımsız anaokullarında çalışmakta olan toplam 249 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada öğretmenlerin kişisel bilgilerini elde etmek amacıyla hazırlanan “Genel Bilgi
Formu”, öğretmenlerin çalıştıkları kurumlarına karşı mobbing algılarının belirlenmesi için
“Olumsuz Davranışlar Ölçeği”; örgütsel sinizme yönelik algılarının belirlenmesi için ise,
“Örgütsel Sinizm Ölçeği” kullanılmıştır.
Elde edilen veriler SPPS 20 paket programıyla analiz edilmiştir. Bağımsız değişkenlerin
kategori sayısına bakılarak, bağımsız örneklemler için t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılımı incelendikten sonra
değişkenler arasındaki ilişki için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısına
bakılmıştır. Yapılan istatistiklerde anlamlılık düzeyi .05 alınmıştır.
Araştırma sonucuna göre, araştırmaya katılan öğretmenlerin %89,2’sinin çalıştıkları kurumda
mobbinge maruz kalmadığı; %10,8'inin ise çalıştıkları kurumda mobbinge maruz kaldığı
yönünde algılarının olduğu saptanmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin, %6,0'sının okul
yöneticileri tarafından; %2,8'inin öğretmenler tarafından; %2,0'sinin ise, veliler tarafından
mobbinge maruz kaldıkları yönünde algıya sahip oldukları saptanmıştır.
vii
Çalıştıkları kurumda okul öncesi öğretmenlerin %1,6'sı sadece kendisinin mobbinge maruz
kaldığı; %9,2'sinin ise aynı kurumda 2 veya daha fazla kişinin mobbinge maruz kaldığı
yönünde algıya sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmenlerin mobbing algıları ile demografik özellikleri arasında anlamlı bir farklılık
olmadığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin örgütsel sinizmi en fazla bilişsel boyutta, en az
duyuşsal boyutta yaşarken; mobbingi en fazla sosyal ilişkiler boyutunda yaşamakta oldukları,
öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları ile demografik özellikleri arasında anlamlı bir farklılık
olmadığı saptanmıştır. Öğretmenlerin mobbing algıları ile sinizm algıları arasında anlamlı,
pozitif ve düşük yönlü bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak öğretmenlerin mobbing
algıları arttığında onların örgütsel sinizm yaşama algılarının da arttığı bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim, Mobbing, Örgütsel Sinizm