Modern mimarlıkta yabancılaşma sorunu; Jacques Tati filmler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aylin Atacan

Danışman: ESİN BOYACIOĞLU

Özet:

Bu tez Jacques Tati (1907-1982) filmlerini çalısma konusu olarak ele almıstır. Tati, filmlerinde kent ve mimarlık konularını agırlıklı olarak isleyen bir yönetmendir. Özellikle modern mimarlık, modern mimarlıgın yarattığı mekânlar ve bu mekânların kullanıcı tarafından elestirel bir biçimde deneyimlenmesi Tati'nin filmlerinde ana tema olarak karsımıza çıkar. Jacques Tati modernlesmenin bireysel, toplumsal ve mekânsal yansımalarını, kurguladıgı filmler üzerinden aktarmaya çalısır. Tez kuramsal çerçevesini modernlesme, modern mimarlık ve yabancılasma kavramları üzerinden kurgular ve filmleri bu çerçeve üzerinden okur. Tati'nin modern mimarlık algısı ve filmlerinde izleyiciye vermek istediği mesajlar dogrultusunda sekillenen analizlerden modern bireyin ve modernlesmeye ayak uyduramayan, egitilemeyen bireyin yeni' yasam biçimine ve modern mimarlıgın getirdiklerine yabancılasması ele alınmıstır. Tati filmlerinde egitilemeyen bireyi anlatmak adına modern tasarım ürünlerini araç olarak kullanmıstır. Filmlerde modernite öncesi yasam biçimlerine ait anlatımlar mevcuttur. Tati' nin araç olarak kullandıgı modern mimarlık ve getirdikleri, mekânı kullanmaları açısından birbiri ile sıkı iliski içerisinde olan sinema ve mimarlıgı daha da yakınlastırır. Tati adeta bir mimar gibi kamerayı kullanan bir sinema adamıdır. Filmlerinde modern mimarlık için kendi manifestosunu yazar ve bize seyrettirir. Tati'ye göre yanlıs olan modernizmin kendisi degil; uygulanıs biçimidir. Bu sebeple; Tati filmleri üzerinden yapılan her okuma, modern konutu, kenti ve yabancılasmıs bireyi anlama da mimarlık disiplinine yardımcı olabilir.