Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Öğrenci: İBRAHİM HALİL AKIN DANIŞMAN
Danışman: MEHMET GÜÇLÜ
Özet:Bireysel ve takım sporları yapan öğrencilerin güdüsel yönelimleri ile kaygı düzeylerinin, sporcu öğrencilerden elde edilen değişkenlere göre farklılıklarını tespit etmektir. Sporcu öğrencilerin, güdüsel yönelimlerinin kaygı düzeylerine etkisini ortaya koymakta amaçlanmıştır. 2008-2009 eğitim-öğretim yılında, Tokat İlindeki liselerde Atletizm, Badminton, Boks, Güreş, Halter, Judo, Masa Tenisi, Taekwondo ve Tenis ile; Basketbol, Futbol, Hentbol ve Voleybol gençler kategorisinde okullar arası müsabakalara katılan 329 sporcu öğrenci seçilerek çalışmaya dahil edilmiştir. Veri toplama araçları olarak; (BAE) ve (SGÖ) kullanılmıştır. Kadın sporcu öğrencilerin (BAE) puanları erkek sporcu öğrencilerden daha yüksektir. ≤4 ile 5-7 yıl spor yapan öğrencilere göre (BAE) puanları daha yüksektir. içe atım , dışsal düzenleme ve özdeşim alt ölçeklerinde ≥17 yaş sporcu öğrencilerin puanları 15-16 yaş grubundan daha yüksektir. bilmek ve başarmak , uyaran yaşamak , içe atım ve özdeşim alt ölçeklerinde ≤4 ile 5-7 yıl; ≤4 ile ≥8 yıl spor yapan öğrencilerde anlamlı bir fark vardır. dışsal düzenleme alt ölçeğinde ise, ≤4 ile 5-7 yıl spor yapan öğrencilerin karşılaştırılmasındaki fark önemlidir. Beden eğitimi öğretmenleri ile antrenörler güdülenmeme alt ölçeğinden (arkadaş, meslek ve sevdiğim için) daha yüksek puan almıştır. bilmek ve başarmak , içe atım , dışsal düzenleme ve özdeşim alt ölçeklerinde lisanslı öğrenciler, lisansı olmayan öğrencilerden daha yüksek puan almıştır. Sporcu öğrencilerin güdüsel yönelimleri ile kaygı düzeylerinde; cinsiyet, yaş dağılımı, kaç yıldır spor yaptıkları, spora teşvik eden unsurlar ve lisans durumları gibi değişkenlere göre farklılıklar belirlenmiştir. Güdüsel yönelimleri ile kaygı düzeyleri arasında negatif, spora güdülenmeme ile kaygı düzeyleri arasında ise, pozitif bir ilişki bulunmuştur.