Beden Eğitimi Öğretmeni Yetiştirmede Harmanlanmış Öğrenmenin 21.Yüzyıl Becerilerine ve Akademik Başarıya Etkisi: Bir Karma Yöntem Araştırması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hasan Ceyhun Can

Danışman: Erdal Zorba

Özet:

Bu araştırmanın amacı, harmanlanmış öğrenme modelini içeren öğretim müdahalesinin, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri, akademik başarı düzeyleri ve kalıcı öğrenmeleri özelindeki etkilerini incelemektir. Bu amaçla karma yöntem araştırması desenlerinden iç içe geçmiş desen tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda deneysel araştırma desenlerinden yarı deneysel desen yöntemi tercih edilmiştir. Deneysel müdahale süreci 2021-2022 eğitim-öğretim döneminde bir alan dersi kapsamında 12 hafta süreyle yürütülmüştür. Araştırmaya katılım sağlayan toplamda 85 öğretmen adayı arasından eşleştirme yöntemine göre müdahale grupları belirlenmiştir. Araştırmanın deney grubu harmanlanmış öğrenme modeline göre, kontrol grubu geleneksel yüz yüze yaklaşıma göre öğretim sürecinde yer almışlardır. Uygulamalı derslerin etkisini kontrol altına alabilmek adına karşılaştırma grubu sürece dahil edilmiştir. Tüm katılımcılar için tekrarlanan ölçümler gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin analizi için öncelikle dağılımın normalliği test edilmiştir. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde parametrik testlerden olan karışık ölçümler için varyans analizi çalıştırılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda durum çalışması yaklaşımı kullanılmıştır. Elde edilen veriler, nicel sonuçların açıklanmasına yardımcı olması amaçlı kullanılmıştır. Bu kapsamda, amaçlı örneklemin bir türü olan doğrulayıcı ve yanlışlayıcı örneklem uyarınca deney ve karşılaştırma grubu katılımcılarından süreç içerisindeki deneyimlerini günlükler vasıtasıyla aktarmaları talep edilmiştir. Buna ek olarak araştırmacı yansıtıcı notlar tutmuştur. Müdahale süreci tamamlandıktan sonra amaçlı örneklem yöntemlerinden bir diğeri olan aykırı örnekleme uygun belirlenen katılımcılarla odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Nitel veriler MAXQDA 2022 Analytic Pro paket programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Ayrı ayrı olarak çözümlenen nicel ve nitel veriler raporlaştırma aşamasında birleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, harmanlanmış öğrenmenin beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının akademik başarılarını ve kalıcı öğrenme düzeylerine etki ettiği görülürken; 21. yüzyıl becerilerine etkisi görülmemektedir. Nicel ve nitel bulguların uyum içerisinde olduğu görülmektedir. Araştırmanına sonucunda beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirilmesinde harmanlanmış öğrenmenin kullanımının uygun olduğu savunulabilir.

Anahtar Kelimeler :Akademik başarı; 21.yüzyıl becerileri; Harmanlanmış öğrenme, Öğretmen eğitimi, Beden eğitimi ve spor