İlkokul Beden Eğitimi ve Oyun Öğretim Programı Kazanımlarının Farklı Taksonomilere Göre Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ramazan Küçükahmetoğlu

Danışman: Atilla Pulur

Özet:

Bu araştırma ilkokul düzeyinde olan beden eğitimi ve oyun dersi öğretim programındaki kazanımları bilişsel, duyuşsal ve psikomotor taksonomilere göre çözümlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma kriterleri taşıyan çalışmada öğretim programındaki kazanımları çözümlemek adına doküman incelemesi yöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın dokümanı 2018’de Milli Eğitim Bakanlığınca yayınlanan Beden Eğitimi ve Oyun dersi öğretim programıdır. Bu kapsamda programdaki 106 adet kazanım bilişsel açıdan yenilenmiş Bloom taksonomisi, duyuşsal açıdan Krathwohl taksonomisi ve psikomotor açıdan Simpson taksonomisi kullanılarak doküman analizine göre analiz edilmiştir. Ortaya çıkan bulgulara göre kazanımların zihinsel süreçler bakımından çoğunlukla anlama düzeyinde, bilgi boyutu yönüyle ise çoğunlukla kavramsal bilgi boyutunda bulunduğu belirlenmiştir. Duyuşsal kazanımların ise büyük bir bölümünün tepkide bulunma ve değer verme kategorilerinde yer aldığı görülürken psikomotor kazanımlarınsa çoğunlukla mekanikleşme ve karmaşık dışa vuruk faaliyet basamaklarında olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında 2018 Beden Eğitimi ve Oyun Dersi öğretim programındaki kazanımların bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanların alt basamaklarına göre homojen bir dağılım sergilemediği belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Beden Eğitimi ve Spor, Öğretim Programı, Kazanım, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi, Taksonomi