Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hayrullah Yanık
Danışman: NURETTİN GÜZ
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu çalışmada bilgi açığı hipotezi yeni medya üzerinden test edilmiştir. 2000zli yılların başında yeni medya aracı olan internetin toplumun her kesimini geniş şekilde bilgilendireceği ve böylelikle toplum kesimleri arasındaki bilgi açığının olmayacağı düşünülmüştür. Ancak, daha sonra yapılan araştırmaların çoğu internetin bilgi açıklarını daha da arttıran bir fonksiyona sahip olduğu sonucuna ulaşmıştır. Bu çalışma, son dönemde kullanıcı sayısı artmasının yanında bir bilgi teknolojisi olarak yeni medya kavramıyla bütünleşen internetin günümüzde bilgi açığına ne gibi etkisi olduğunu test etmeyi hedeflemiştir. 2014 yılında internete düşen ses kayıtlarının bilgisi hakkında 381 kişiyle Ankarazda 15 Mayıs 15 Haziran 2014 tarihleri arasında yapılan yüz yüze anket sonucunda, interneti kullanan sosyo-ekonomik statüsü düşük ve yüksek olan bireyler arasında güncel haberlerin bilgisi konusunda bilgi açığı oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Alan araştırmasının bulgularına göre, eğitim düzeyi, cinsiyeti ve yaşı farklı bireyler arasında bilgi açıklarının oluştuğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra bilgisayar ve internet kullanım becerilerine göre de bilgi açığının oluştuğu belirlenmiştir. Ayrıca, günlük farklı internet kullanım süresine sahip eğitim düzeyleri arasında da bilgi açığı olduğu ve daha az eğitim düzeyine sahip bireylerin internet kullanım süresi daha yüksek eğitim düzeyine sahip bireylerle eşit olduğunda eğitim düzeyleri arasındaki bilgi açığının daralma eğilimi gösterdiği saptanmıştır. Böylelikle internet kullanım süresinin uzunluğunun eğitim düzeyleri arasında ortaya çıkan bilgi açığını daraltma eğiliminde olduğu görülmüştür. Bireyler arasında Türkiyeznin gündemini internet ortamında yer alan haber sitelerinden ve sosyal medyadan az ya da çok takip etme düzeylerine göre de bilgi açıkları oluştuğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra bu ortamlardan gündemi çok takip eden daha düşük eğitim düzeyine sahip bireylerin bu ortamlardan gündemi az takip eden yüksek eğitim düzeyine sahip bireyler kadar bilgi sahibi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada, interneti faydalı bulma değişkeninin ve interneti haberlere ve sosyal medyaya ulaşmak için aynı seviyede kullanmanın daha yüksek ve daha düşük eğitim düzeyine sahip bireyler arasında tespit edilen bilgi açıklarının daralmasında ve yok olmasında etkili olduğu ve motivasyon değişkenlerinin internetten bilgi elde etmede eğitim değişkeni kadar etkili olduğu belirlenmiştir. Son olarak, düşük ve yüksek eğitim düzeyine sahip bireylerin ilgi seviyeleri aynı olduğunda eşit düzeyde bilgi elde ettikleri ve böylelikle ilgi değişkeninin internetten bilgi edinmede eğitim değişkeni kadar önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, elde dilen bulgulara göre çalışmanın bilgi açığı hipotezini desteklediği görülmüştür.