Türkiye, Almanya ve Hollanda ilköğretim yabancı dil (İngilizce) öğretim programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: SEMİHA MUSTAFA

Danışman: DEMET HATİCE ÖZERBAŞ

Özet:

Araştırmanın amacı Türkiye, Almanya ve Hollanda eğitim sistemlerini ve adı geçen ülkelerin ilköğretim yabancı dil öğretim programlarını hedefler, içerik, öğretim süreçleri ve değerlendirme sistemleri bakımından karşılaştırmaktır. Bu çalışma karşılaştırmalı eğitim araştırmasıdır ve kullanılan veriler doküman incelemesi yolu ile elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan verilerin birçoğu ülkelerin resmi kaynaklarından alınmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Türk eğitim sisteminin Almanya ve Hollanda eğitim sistemleri ile karşılaştırıldığında daha merkezi bir yapıya sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca, Türkiye İlköğretim İngilizce Programının, esnek olan Almanya ve Hollanda programlarıyla karşılaştırıldığında daha kapsamlı ve ayrıntılı olduğu saptanmıştır. Almanya'nın İngilizce programı bir çerçeve programı, Hollanda'nın ise tüm programı ulaşılması gereken hedefler şeklinde ifade edilmiştir. Almanya ve Hollanda İngilizce öğretim programları öğretmene dersin planlanmasında öğrenci ilgi ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmalarına daha fazla özgürlük sağlamaktadır. Her üç ülkenin programlarında içerik sunuş bakımından farklılık göstermektedir. Almanya ve Hollanda'da öğretmenlere öğrencilerinin ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda içerik seçimi yapma fırsatı verilmiştir. Türkiye İngilizce öğretim programında ise içerik ayrıntılı olarak verilmiştir ve öğretmenler programı takip etmek zorundadır. Öğretim süreçleri ile ilgili olarak Almanya ve Hollanda İngilizce öğretim programlarında açıkça belirtilen yöntem ve teknik bulunmamakta ve öğretim için uygun yöntem ve teknik seçiminde karar verme görevi öğretmenlere bırakılmıştır. Türkiye İngilizce programında ise kullanılacak yöntem ve teknikler sıralanmış, ancak bunların nerede ve nasıl kullanılacaklarına dair açıklamalar bulunmamaktadır. Her üç ülkede de ürün ve süreç değerlendirilmesine yer verilmiştir.