Gestalt kuramının Kübizm akımı ile birleştirilerek görsel sanatlar dersinde uygulanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, RESİM-İŞ EĞİTİMİ BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NERMİN KARAKAŞ

Danışman: Hakime Nur Gökbulut

Özet:

Bu araştırmada, görsel sanatlar eğitimi dersinde Gestalt ilkelerinden ve kübizm sanat akımından yararlanılıp, görsel algı ile görsel bellek, ve yaratıcılık üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, yapılan etkinliklerle alt problemler incelenmiştir. Bu çalışma nitel bir araştırma olup, deneysel araştırma desenlerinden tek guruplu deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu soyut düşünebilme yeteneği gelişmiş Ankara il sınırları içinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi Toygar Börekçi Ortaokulunun, 7. sınıf şubelerinden random olarak seçilen 30 öğrencilik tek grup oluşturmaktadır. Araştırmada, alt problemlere yönelik çalışma gurubu üzerinde ön uygulama ve son uygulama şeklinde iki farklı uygulama yapılmıştır. Bu uygulamalar sonucunda elde edilen görsel dokümanlar, içerik analizi ile yorumlanmıştır. Elde edilen sonuçlarda, çoğunlukla öğrencilerin, belli bir bütünlük içerisinde olan, sade, somut biçimleri resimlerine aktardıkları gözlenmiştir. Öneriler kısmında çalışma sonucu elde edilen sonuçlara bağlı olarak, alanda yapılacak çalışmalara dönük öneriler geliştirilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Gestalt Kuramı, görsel algı, görsel bellek, yaratıcılık, kübizm