Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Selçuk Arık
Danışman: MEHMET YILMAZ
Özet:Bu sistematik inceleme ve meta-analiz çalışmasının amacı, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerine etkisini araştırmaktır. Ayrıca, yayın yılı, yayın dili, yayın türü, ülke, öğrenim düzeyi, örneklem büyüklüğü, ölçme araçlarının soruları bakımından türü, ölçme aracını geliştiren bakımından türü, uygulama süresi, araştırma deseni, öğretmen etkisi, araştırmacı etkisi ve çalışmaların deney grubunda uygulanan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenme yönteminin türü gibi moderatör değişkenlerin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenme yöntemleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, meta-analize dahil edilme ve hariç tutulma kriterlerine dayalı olarak belirlenen toplam 57 birincil araştırma oluşturmuştur. Meta-analize dahil edilen bu 57 birincil çalışmadan toplam 114 etki büyüklüğü elde edilmiştir. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerinde etkisini belirlemek üzere rastgele etkiler modeline dayalı olarak meta-analiz gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, moderatör değişkenlerin analog ANOVA analizinde tamamen rastgele etkiler modeli veya karma etkiler modellerinden birisi kullanılmıştır. Sistematik inceleme sonuçları incelendiğinde araştırmaların çoğunluğunun: 2010 yılında, Türkçe dilinde, yüksek lisans tezi türünde, Türkiyezde, Ankarazda, kalıcılık viii Bu sistematik inceleme ve meta-analiz çalışmasının amacı, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerine etkisini araştırmaktır. Ayrıca, yayın yılı, yayın dili, yayın türü, ülke, öğrenim düzeyi, örneklem büyüklüğü, ölçme araçlarının soruları bakımından türü, ölçme aracını geliştiren bakımından türü, uygulama süresi, araştırma deseni, öğretmen etkisi, araştırmacı etkisi ve çalışmaların deney grubunda uygulanan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenme yönteminin türü gibi moderatör değişkenlerin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenme yöntemleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, meta-analize dahil edilme ve hariç tutulma kriterlerine dayalı olarak belirlenen toplam 57 birincil araştırma oluşturmuştur. Meta-analize dahil edilen bu 57 birincil çalışmadan toplam 114 etki büyüklüğü elde edilmiştir. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerinde etkisini belirlemek üzere rastgele etkiler modeline dayalı olarak meta-analiz gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, moderatör değişkenlerin analog ANOVA analizinde tamamen rastgele etkiler modeli veya karma etkiler modellerinden birisi kullanılmıştır. Sistematik inceleme sonuçları incelendiğinde araştırmaların çoğunluğunun: 2010 yılında, Türkçe dilinde, yüksek lisans tezi türünde, Türkiyezde, Ankarazda, kalıcılık testi yapılmamış, ilköğretim düzeyinde, örneklem büyüklüğü 51 ile 100 arasında, ölçme aracı araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve sadece nesnel sorulardan oluşan, güvenirlik ve geçerliği raporlanmış, geçerliği uzman görüşüne dayalı, güvenirliği Cronbach alfa katsayısına dayalı, gruplara rastgele atamanın yapıldığı deneysel desende, öntest-sontest kontrol gruplu, deney grubunda bilgisayar ve/veya teknoloji destekli öğrenme yönteminin kullanıldığı, deneysel uygulama süresinin dört ile altı hafta arasında değiştiği, deney ve kontrol gruplarında uygulamayı araştırmacının ve aynı öğretmenin gerçekleştirdiği, verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-testinin kullanıldığı, çevre akademik başarısı (f=49, %87,5) ve çevreye yönelik tutum (f=27, %61) bakımından deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Meta-analiz sonuçları, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin, çevre eğitiminde geleneksel öğrenmeye kıyasla farklı sonuçları bakımından daha etkili olduğunu göstermektedir. Genel etki büyüklüğü sonuçları, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımları ve/veya aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin geniş etki büyüklüğüne (gÇE=1,463; Cohen, 1988) sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca, genel etki büyüklüğü sonuçları yapılandırmacı öğrenme yaklaşımları ve/veya aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin öğrencilerin çevre akademik başarısı üzerine (gÇAB=1,741; Cohen, 1988) ve öğrencilerin çevreye yönelik tutumları (gÇYT=0,931; Cohen, 1988) bakımından geniş etki büyüklüğüne sahip olduğunu göstermektedir. Moderatör analizi sonuçları ise, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımları ve/veya aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin yayın dili, yayın türü, ülke, öğrenim düzeyi, örneklem büyüklüğü, ölçme araçlarının soruları bakımından türü, ölçme aracını geliştiren bakımından ölçme aracının türü, öğretmen etkisi ve araştırmacı etkisi bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya çıkarmıştır.