Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: İREM BÖLÜKBAŞI
Danışman: Cem Balçıkanlı
Özet:
Motivasyon stratejileri, motivasyon üzerine olan araştırmaların her zaman çok önemli bir parçası olmuştur. Motivasyon stratejileri üzerine deneysel çalışmalar olmasına rağmen, çok az çalışma yabancı dil olarak İngilizce öğreten öğretim görevlilerinin motivasyon stratejileri hakkındaki inançları ve sınıftaki gerçek motivasyon uygulamaları arasındaki ilişkiye odaklanmıştır. Bu sebeple, bu çalışma yabancı dil olarak İngilizce öğreten öğretim görevlilerinin kullandıklarını iddia ettikleri motivasyon stratejilerini sınıflarında da gerçekten uygulayıp uygulamadıklarını bulmayı hedeflemektedir. Çalışmaya, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinin İngilizce hazırlık okulunda çalışan yedi öğretim görevlisi katılmıştır. Çalışma için gerekli veri, Cheng ve Dörnyei’nin (2007) Motivasyon Stratejileri Anketi, kaydedilmiş yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlemler yoluyla sağlanmıştır. Çalışmanın bulguları, öğretim görevlilerinin motivasyon stratejilerinin önemini kabul ettiklerini ve genellikle sınıflarında kullandıklarına inandıklarını göstermiştir. Benzer şekilde, öğretim görevlilerinin motivasyon stratejilerinin çoğunu öğretim uygulamalarında kullandıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak, eğitmenlerin motivasyon stratejileri ile ilgili inanç ve uygulamalarının çoğunlukla birbiriyle uyumlu olduğu bulunmuştur. Ancak, bazı
vii
motivasyon stratejileri ile ilgili inanç ve uygulamalar arasında uyuşmazlıklara rastlanmıştır. Bu temelde, çalışmanın öğretmen eğitimi için etkileri sunulmuş ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler : Motivasyon, motivasyon stratejileri, öğretmen bilişi