İşitme engelli öğrencilere yönelik Türkiye ve İngiltere'de uygulanan ana dil eğitiminin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: DİLEK KOCABIYIK

Danışman: ÜLKER ŞEN

Özet:

Bu çalışmanın amacı Türkiye ve İngiltere'de işitme engelli öğrencilere yönelik uygulanan ana dil eğitimi faaliyetlerini ve uygulamalarını karşılaştırmalı olarak inceleyerek daha iyi ana dil eğitiminin nasıl yapılabileceğine ışık tutmaktır. Çalışma Türkiye'de Ankara şehrinde bulunan Yahya Özsoy İşitme Engelliler İlköğretim Okulu ile Kemal Yurtbilir İşitme Engelliler İlköğretim Okulunda, İngiltere'de ise Newcastle upon Tyne şehrinde bulunan Northern Counties School, Londra şehrinde bulunan Blanche Nevile Primary School'da yürütülmüştür. Karşılaştırmalar için gözlemlerde bulunulmuş, bu okullarda görev yapmakta olan öğretmen ve idarecilerle görüşmeler yapılmış, eğitim ortamlarında incelemelerde bulunulmuştur. Karşılaştırmalar uygulanan ana dil programı, eğitim ortamı, öğretmenlerin meslekî donanımı, eğitim-öğretim materyalleri olmak üzere dört grupta incelenmiştir.