Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM alanında Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Kasım ALVER

Danışman: Mehmet Fatih Taşar

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ortaokullarda fen bilimleri dersini veren öğretmenlerin STEM’e yönelik teknolojik, pedagojik ve alan bilgilerini ortaya koymaktır. Araştırmada nicel yöntemlerden kesitsel tarama deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu fen bilimleri dersi vermekte olan 210 öğretmendir. SPSS istatistik programı ile analizler gerçekleştirilmiştir. Kadın öğretmenlerin kodlama teknoloji bilgisi hariç diğer boyutlarda erkeklerden daha yüksek STEM bilgileri olduğu ve öğretmenlerin STEM eğitimi almış olmalarının STEM – TPAB üzerinde entegrasyon haricinde tüm alt boyutlarda anlamlı bir farklılık oluşturduğu ortaya çıkmıştır. Alınan STEM eğitiminin yeterliliği konusunda sadece yirmi birinci yüzyıl becerileri konusundaki STEM eğitimin yetersiz olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM- TPAB ortalamalarının öğrenim gördükleri alan değişkenine göre; ANOVA’dan elde edilen bulgular doğrultusunda, tüm alt boyutlarda, öğretmenlerin öğrenim gördükleri alanlar arasında anlamlı bir fark görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin eğitim düzeylerinin STEM- TPAB ortalamalarının tüm alt boyutlarda anlamlı farklar oluşturduğu görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki kıdemlerine göre yapılan analizde düşük kıdeme sahip öğretmenlerin STEM konusunda daha bilgili oldukları belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : STEM, STEM eğitimi, teknolojik, pedagojik, alan bilgisi