FeTeMM uygulamalarının 8.sınıf öğrencilerinin çevresel tutumlarına, bilimsel yaratıcılıklarına, problem çözme becerilerine ve fen başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNAN ÇALIŞICI

Danışman: Semra Benzer

Özet:

Bu çalışmanın amacı Fen, Teknoloji, Matematik, Mühendislik (FeTeMM) uygulamalarının

ve FeTeMM temelli öğretimin 8. sınıf öğrencilerinin çevresel tutumları, bilimsel

yaratıcılıkları, problem çözme becerileri ve fen başarıları üzerine etkisini araştırmak ve

FeTeMM uygulamaları hakkında öğrencilerin görüşlerini almaktır. Çalışma Sivas İli

Merkez İlçesinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı olarak çalışan özel bir kurumda deney

grubunda 22 öğrenci kontrol grubunda 22 öğrenci olmak üzere toplam 44 öğrenci

üzerinden yürütülmüştür. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımlarından ön test-son test

kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır Çalışmada 8. sınıfların fen bilimleri dersi 6.

ünitesi olan Canlılar ve Enerji İlişkileri ünitesindeki konular deney grubundaki öğrencilere

FeTeMM kazanımlarına ve disiplinlerine uygun şekilde ve FeTeMM uygulamalarına

ağırlık verilerek işlenmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere ise mevcut Fen Bilimleri

öğretim programında yer alan kazanımlar doğrultusunda yapılandırmacı yaklaşım

uygulamalarına ağırlık verilecek şekilde dersler işlenmiştir. Araştırmanın verileri

“Çevresel Tutum Ölçeği”, “İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine

Yönelik Algı Ölçeği”, “Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği”, “Fen ve Teknoloji Dersi Başarı Testi”

ve “FeTeMM Uygulamalarıyla İlgili Öğrenci Görüş Anketi” kullanılarak toplanmıştır. Bu

testler ve ölçekler ilk olarak ön test şeklinde kurumdaki sınıflara uygulanmış ve aralarında

anlamlı farklılık olup olmadığı tespit edilmiştir. Ölçek ve testlerin analizinin neticesinde

vi

aralarınında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilen iki gruptan biri deney diğeri ise kontrol

grubu olmak üzere belirlenmiştir. Ünite içerisinde bulunan konuların deney grubu

öğrencilerine öğretiminde FeTeMM öğretiminin ana disiplinleri olan fen, teknoloji,

matematik ve mühendislik gibi disiplinlere uygun olarak hazırlanan deneyler, etkinlikler,

çalışma kâğıtları ve değerlendirme soruları uygulanmıştır. Kontrol gurubunda yer alan

öğrencileri ile yapılan öğretimde Fen Bilimleri öğretim programında yer alan

yapılandırılmış eğitim yaklaşımının desteklediği uygulamalara yer verilmiştir.

Uygulamalar ve dersler hazırlanan çalışma takvimindeki günler esas alınarak yapılmıştır.

Çalışmanın sonunda ise her iki gruba da “Çevresel Tutum Ölçeği”, “İlköğretim

Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği”, “Bilimsel Yaratıcılık

Ölçeği” ve “Fen ve Teknoloji Dersi Başarı Testi” son test olarak uygulanmıştır. Verilerin

analizi ve istatistiksel işlemler Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 24.00

paket programından yardım alınarak yapılmış ve değerlendirilmiştir. Verilerin analizi

yapılmadan önce normallik varsayımı Shapiro - Wilk ile test edilmiştir. Araştırma

sonucunda elde edilen bulgular ve ön test - son test verilerinin ilişkisiz örneklem t testi

sonuçları ışığında; deney grubunda bulunan öğrencilerin problem çözme becerileri,

çevresel tutum ve akademik başarı bakımından kontrol grubundaki öğrencilere göre daha

başarılı olduğu ortaya çıkmıştır. İki grup arasında bilimsel yaratıcılık açısından anlamlı bir

farklılık olmadığı da tespit edilmiştir. Analiz sonuçları dikkate alındığında FeTeMM

uygulamalarının 8.sınıf öğrencilerinin çevresel tutumları, problem çözme becerileri ve fen

başarıları üzerine olumlu yönde katkı sağladığı gözlenmiştir. Aynı zamanda öğrenci

görüşleri anketi sonuçlarına göre; FeTeMM uygulamaları öğrencilerin akademik başarısını

arttırmaya ve öğrencilerde fen dersine karşı olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olmuştur.

Uygulamanın öğrencilerin dikkatini en fazla çeken yönünün ise derste yapılan deney ve

etkinlikler olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar kelimeler: FeTeMM Eğitimi, STEM, Canılar ve Enerji İlişkileri