Bir radyal yolcu taşıt lastiğinde çelik kord sarım açısı ve polyamid kordlar arası açıklığın lastik performansına etkisinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sıla Göksu YURTOĞLU

Danışman: Can Çınar

Özet:

Lastik performansı birden fazla parametreye bağlıdır. Lastiğin tasarımı bu parametrelerden biridir. Tasarımda değişiklikler yapılarak lastik performansı artırılabilmektedir. Yapılan bu çalışmada lastik yapısında bulunan çelik kordların sarım açısı ve polyamid kordlar arasındaki açıklıklar değiştirilerek, bu değişimler sonucunda lastiğin temas yüzeyine, yuvarlanma direncine ve lastiğe etkiyen dış kuvvetler varyasyonlarına olan etkileri araştırılmıştır. Çelik kord sarımı açısı olarak 22°, 24°, 26° ve 28°, polyamid kord arasındaki açıklık olarak ise boşluksuz, 3 mm ve 5 mm açıklıklar bu çalışmada test edilmiştir. Test sonuçlarına göre, çelik kord açısı arttıkça FV değerlerinde genel bir artış gözlemlenmiştir ve en düşük FV değeri 24° çelik kord açısında elde edilmiştir. Polyamid kordlardaki boşluk miktarı arttıkça FV ve RRC değerlerinde de artış görülmüştür. Temas izi alanında en düşük değer 24° çelik kord açısında tespit edilmiştir ve 28° çelik kord açısında belirgin bir artış gözlenmiştir. Polyamid kord boşlukları arttıkça temas izi alanı da artmıştır. RRC testlerinde ise en düşük değer 24° çelik kord açısında ve boşluksuz polyamid sarımlı lastiklerde elde edilmiştir. 24° çelik kord açısının FV değerleri ve temas izi alanında en iyi sonuçlar elde edildiğinden dolayı, optimum performans için 24° çelik kord açısı tercih edilebilir. Bu sonuçlardan yola çıkılarak lastik performansını artıracak kombinasyonlar yapılabilir, farklı parametreler değiştirilerek daha gelişmiş tasarımlar yapılabilir.

Anahtar Kelimeler : Lastik, çelik kord, polyamid kord, lastik performansı