Stem Yaklaşımına Dayalı Öğrenme Etkġnliklerinin Ortaokul Öğrencileri Üzerġndeki Etkilerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ferda Kara

Danışman: Beran Firidin

Özet:

Bu çalışmada STEM destekli etkinliklerin 5.sınıfa devam eden öğrencilerin bilişsel yapıları, girişimcilik özellikleri ve STEM mesleklerine ilgi düzeyleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul İncirli Bahçe Ortaokulu‟nda 5.sınıfa devam eden 71 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden 36‟sı deney, 35‟i kontrol grubuna yerleştirilmiştir. Çalışma modeli nicel ve nitel verilerin birlikte değerlendirildiği karma yöntemler araştırma modelidir. Araştırmanın nicel verileri Madde ve Değişim Ünitesi Kelime İlişkilendirme Testi, Fen Tabanlı Girişimcilik Ölçeği ve STEM Meslekleri İlgi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Nitel veriler ise gözlem, odak grup görüşmesi ve doküman inceleme yöntemleri ile toplanmıştır. Araştırma bulgularından hareketle STEM destekli etkinliklerin öğrencilerin bilişsel yapılarını pozitif yönde etkilediği söylenebilir. Ayrıca öğrencilerin fene karşı girişimcilik özellikleri ile fen, matematik ve mühendislik alanlarına yönelik mesleki ilgilerini de anlamlı düzeyde artırdığı görülmektedir. Fakat teknoloji alanındaki mesleki ilgileri üzerinde anlamlı bir etki oluşturmadığı belirlenmiştir. Öğrenciler STEM destekli etkinlikleri çoğunlukla eğlenceli bulduklarını, kendilerini tasarımcı ve mühendis gibi hissettiklerini, bilgi temelli hayat

problemlerini çözerken heyecanlandıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanında öğrenciler grup içerisinde iş bölümü yaparken, oluşturdukları çözüm önerilerini ve ürünlerini tanıtırken, diğer gruplardaki üyeler ile iletişim kurarken zorluklar yaşadıklarını söylemişlerdir. Sorumluluk almak istemeyen arkadaşları ile çalışmaktan hoşnut olmadıklarını belirtmişlerdir.

Anahtar Kelimeler: STEM, FETEMM, Bilişsel Yapı, Girişimcilik, Mesleki İlgi, Madde ve Değişim