KADIN SPORCULARDA PROPRİOSEPSİYON İLE DENGE ARASINDAKİ İLİŞKİ VE MOTOR ÖĞRENMENİN PROPRİOSEPSİYON DUYUSUNA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nasrin GOLMOGHANI

Danışman: ERDAL ZORBA

Özet:

Bu çalışma, kadın sporcularda propriosepsiyon ile denge arasındaki ilişki ve motor öğrenmenin propriosepsiyon duyusu üzerine etkilerinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Ölçümlere 20-34 yaş arasında toplam 27 sporcu (Hentbol n=14 ve Voleybol n=13) katılmıştır. Kontrol grubu olarak da aynı yaş grubu, (n=15) sedanter kadın çalışmaya katılmıştır. Deneklerin somatotipler özellikleri belirlendikten sonra Fonksiyonel Squat Sisteminde; proprioseptif Test, denemesiz olarak 48 saniyelik bir zamanda alınmış ve doğru pozisyon sayısı kaydedilmiştir. Zaman kaybı olmadan dinamik denge testi için; Lafeyette marka stabiliometre de test 30 saniye üzerinden yapılmış ve bu süre içerisinde deneyin dengede kalabilme yeteneğının otomatik olarak kaydedilmiştir. Denge ölçümü sonunda; propriosepsiyon testi tekrarlanmıştır. Branşlar arasındaki farkların belirlenmesinde student TTesti, gruplar arası farkların belirlenmesinde ise \"One- Way ANOVA\" uygulanmıştır. Motor öğrenmenin propriosepsiyon üzerine etkisini belirlemek için \"Paired Simples T-Test\" ‘ı kullanılmış ve Parametreler arasındaki ilişkinin tespit edilmesinde, normal dağılım gösteren değişkenlerde Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır Yapılan bu çalışmada; somatotip, birinci ve ikinci propriosepsiyon değeri arasında 3 grupta da istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (P<0.05). Ayrıca ilk Propriosepsiyonun motor öğrenme etkisi olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, motor öğrenmenin Propriosepsiyon üzerine olumlu etkisi ve pozitif yönünde korelasyon gösterdiyi bulunmuştur.