Örüntü Temelli Matematik Eğitimi Programı'nın 61-72 Aylık Çocukların Akıl Yürütme Becerisine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Feride Gök Çolak

Danışman: ADALET KANDIR

Özet:

Bu araştırma, Örüntü Temelli Matematik Eğitim Programı'nın 61-72 aylık çocukların akıl yürütme becerisine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada karma desenli yöntemden yararlanılmıştır. Karma desenli yöntem, deneysel bir nitelik taşıdığından araştırmada, ön-test/son-test, kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 20 deney ve 20 kontrol grubu olmak üzere toplam 40 çocuk, deney grubunda yer alan çocukların aileleri ve iki sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Deney ve kontrol gruplarında, 2015-2016 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki bir devlet üniversitesine bağlı iki farklı kampüste bulunan okul öncesi eğitim birimine devam eden, normal gelişim gösteren ve daha önce özel bir matematik eğitim programına katılmamış 61-72 aylık çocuklar yer almaktadır. Araştırmada ,Genel Bilgi Formu , Bilişsel Yetenekler Testi Form-6, Öğretmen Gözlem Formu ,Öğretmen Görüşme Formu ve Aile Katılımı Değerlendirme Formu veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Deney grubundaki çocuklara haftada beş gün olmak üzere toplamda sekiz haftalık Örüntü Temelli Matematik Eğitim Programı uygulanmıştır. Bilişsel Yetenekler Testi Form-6, deney ve kontrol grubuna ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Ayrıca deney grubuna son-testten üç hafta sonra kalıcılık testi olarak aynı test uygulanmıştır. Verilerin nicel analizlerinde SPSS 20 istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubu çocuklarının Sayısal ve Sözel Olmayan Boyut ön-test, son-test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı fark görülmüştür (p<0.05). Deney grubundaki çocukların Bilişsel Yetenekler Testi Form-6 Sözel ve Sözel Olmayan Boyut son-test ve kalıcılık testi puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu fakat Sayısal boyutta son-test ve kalıcılık puanları arasındaki farkın anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>0.05)