Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ayşenur Erdemir
Danışman: Hakan Yavuz Atar
Özet:
Bu araştırmanın ana amacı, toplam test ve alt testlere ilişkin yetenek kestirim modellerinin karşılaştırmalı incelenmesidir. Çalışma kapsamında ele alınan ÇBMTK, ÜDMTK ve Bifaktör modelleri, kestirim doğruluğu, güvenirlik ve sınıflama doğruluğuna dayalı olarak karşılaştırılmıştır. Çalışmada simülasyon veri ve Türkiye’de bir devlet üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu tarafından geliştirilip uygulanan İngilizce yeterlilik sınavına ait gerçek veri kullanılmıştır. Simülasyon çalışmasında örneklem büyüklüğü 5000, madde sayısı 30 ve boyut sayısı dört olarak belirlenmiştir. Manipüle edilen değişkenler toplam testte yer alan çoklu puanlanan madde yüzdesi (%5, %10, %25, %50), test güçlüğü (çok zor, zor, orta, kolay, çok kolay) ve boyutlar arası korelasyondur (0,2; 0,5; 0,8). 60 çapraz koşulun (3 korelasyon x 4 testteki çoklu puanlanan madde yüzdesi x 5 test güçlüğü) her biri için 100 replikasyon yapılmış ve toplamda 6000 veri üretilmiştir. Madde yanıt örüntüleri SimuMIRT programı ile elde edilmiştir. ÇBMTK, ÜDMTK ve Bifaktör modelleri için yetenek kestirimleri BMIRT programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Kestirim modellerinin ve simülasyon koşullarının, yetenek kestirimlerine göre elde edilen RMSE, güvenirlik ve sınıflama doğruluğu değerlerine olan etkisi faktöriyel karma ANOVA ile test edilmiştir. Son olarak gerçek veri her üç kestirim modeli ile analiz edilmiş, yetenek kestiriminin standart hatası, marjinal güvenirliği ve geçti-kaldı kararına göre sınıflama doğruluğu değerleri
viii
incelenmiştir. Genel olarak, simülasyon çalışması sonuçları hem toplam puan hem de alt puan açısından ÇBMTK modelinin bütün koşullarda ÜDMTK ve Bifaktör modelden daha iyi performans sergilediğini göstermektedir. Korelasyon yüksek olduğunda modellere göre toplam puan için elde edilen güvenirlikler arasındaki fark düşüktür. Alt puanlarda ÇBMTK ve ÜDMTK birbirine yakın sonuçlara sahiptir. Toplam puanda her üç model için de korelasyon arttıkça model performansı iyileşmiştir. Alt puanlarda ÇBMTK ve ÜDMTK modelleri için korelasyon arttıkça model performansı iyileşirken Bifaktör model performansı kötüleşmiştir. Çoklu puanlanan madde yüzdesi artışının da olumlu bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Test güçlüğü açısından ise test orta güçlükte olduğunda modellerin daha iyi performans gösterdiği, test güçlüğü çok zor olduğunda en yüksek hata, en düşük güvenirlik ve sınıflama doğruluğu değerlerinin elde edildiği sonucuna ulaşılmıştır. En yüksek sınıflama doğruluğu değerleri test kolay ya da çok kolay olduğunda elde edilmiştir. Değişkenlerin düzeylerine göre sonuçlarda bazı farklılıklar görülmüş olup hepsi detaylı olarak raporlanmıştır. Gerçek veri analizi ile elde edilen bulgular da simülasyon çalışmasını destekler niteliktedir.
Anahtar Kelimeler : Alt puan, toplam puan, Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramı, Üst Düzey Madde Tepki Kuramı, Bifaktör model