Lise öğrencilerinin kimyasal reaksiyonlar konusundaki zihinsel döndürme becerilerine bilgisayar destekli öğretim ve somut nesnelerin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: EYÜP DÜZKAYA

Danışman: NUSRET KAVAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Kimyasal Reaksiyonlar konusunun, dönüşümlü olarak kullanılan bilgisayar destekli öğretim ve somut materyallerle anlatılmasının uzamsal düşünme becerileri ile kimyasal reaksiyon konusundaki zihinsel döndürme becerilerine etkisinin belirlenmesidir. Çalışmada yarı deneysel desenlerden kontrol gruplu ön test-son test deney modeli kullanılmıştır. Araştırma yapılan okulda sınıflar önceden oluşturulduğu için öğrencilerin deney ve kontrol grubuna rastgele atanması mümkün olmamıştır. Nicel veriler her katılımcı için ayrı ayrı incelenerek analiz edilmiş ve elde edilen sonuçlar bir araya getirilmiştir. Nicel verilerin analizi için içerik analizi metodu kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 Öğretim yılında Yozgat ili merkezinde yer alan Yozgat Anadolu Lisesi'nde pilot ve asıl olmak üzere iki basamakta gerçekleştirilmiştir. Pilot çalışma, aynı okulda 20132014 eğitim-öğretim yılında 10. sınıf öğrencileri (N= 42) ile yürütülmüştür. Pilot çalışma sonrasında deney grubu öğrencilerinin kimyasal reaksiyonlar konusundaki zihinsel döndürme becerilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha fazla olduğu gözlenmiştir. Asıl araştırmada ise, deney ve kontrol gruplarının her birinde 60 öğrenci olmak üzere toplam 120 tane 9. sınıf öğrencisi yer almıştır. Öğrenci gruplarına çalışmanın başında Bilgisayar Tutum Ölçeği ile Mantıksal Düşünme Yetenek Testi uygulanmıştır. Bu testler sonucunda grupların bilgisayar tutumları ile mantıksal düşünme becerileri arasında istatistiksel olarak herhangi bir fark tespit edilememiştir. Deney ve kontrol gruplarında, araştırmacı tarafından yürütülen dersler 4 hafta sürmüş ve bu süre içerisinde deney grubunda dönüşümlü olarak bilgisayar destekli öğretim ile somut materyaller birlikte verilmiştir. Kontrol grubunda ise bu süre içerisinde aynı konular ders kitabı ve onaylanan yardımcı kaynaklardan işlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerden elde edilen sonuçlar aşağıdaki gibi özetlenebilir: 1. Bilgisayar destekli öğretim ile somut materyalin bir arada dönüşümlü kullanılması öğrencilerin uzamsal düşünme becerilerini anlamlı şekilde daha fazla geliştirmiştir. 2. Bilgisayar destekli öğretim ile somut materyalin bir arada dönüşümlü kullanılması öğrencilerin kimyasal reaksiyonlar konusundaki zihinsel döndürme becerilerini anlamlı şekilde daha fazla geliştirmiştir. 3. Öğrencilerin kimyasal reaksiyonlar konusundaki zihinsel döndürme becerileri ile uzamsal düşünme becerileri arasında pozitif yönlü ve güçlü bir ilişki vardır. 4. Öğrencilerin son test sonuçlarına göre kimyasal reaksiyonlar konusundaki zihinsel döndürme becerilerindeki artış oranı uzamsal yetenek testindeki artış oranına göre daha fazladır. 5. Öğrenci seçiminde kontrol altına almak amacıyla yapılan mantıksal düşünme yetenek testi puanlarında deney ve kontrol grupları arasında herhangi bir fark gözlenmemiştir. 6. Öğrenci seçiminde kontrol altına almak amacıyla yapılan bilgisayar tutum ölçeği puanlarında deney ve kontrol grupları arasında herhangi bir fark gözlenmemiştir.