Blok tabanlı robotik kodlama eğitiminin uzaktan eğitimle yürütülmesine yönelik öğretmenlerin görüşleri ve bu eğitimin kalıcılığa etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARDA ÜLGER

Danışman: Aslıhan Kocaman Karaoğlu

Özet:

Bu çalışmada, blok tabanlı robotik kodlama eğitimini uzaktan eğitim yolu ile alan farklı branşlardaki öğretmenlerin görüşleri alınarak aldıkları bu eğitimin kalıcılığa etkisine bakılması amaçlanmıştır. Bu amaçla Merrill (2002) Öğretimin Temel İlkeleri kuramı baz alınarak blok tabanlı robotik kodlama eğitimine yönelik bir çevrimiçi öğrenme ortamı hazırlanmıştır. Araştırmada deneme öncesi modellerden tek grup son test model kullanılmış olup çalışma grubunu Sakarya ili Hendek ilçesi Hendek Halk Eğitimi Merkezi bünyesinde uzaktan eğitim yolu ile verilen Blok Tabanlı Robotik Kodlama Eğitimi faaliyetine başvuru yapan 15 farklı branştan 37 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcılara 7 hafta boyunca uzaktan eğitim yolu ile blok tabanlı robotik kodlama eğitimi verilmiş olup eğitim sonunda araştırmacı tarafından hazırlanan Blok Tabanlı Robotik Kodlama Eğitimi Başarı Testi son test ve izleme testi olarak uygulanmış ve katılımcıların son test ve izleme testlerinden aldıkları toplam puanlar arasında anlamlı bir farkın olmadığı ve eğitimle kazanılan becerilerin kalıcı olarak öğretmenlerde devam ettiği görülmüştür. Katılımcıların uzaktan eğitimle verilen blok tabanlı robotik kodlama eğitimine ilişkin görüşlerini öğrenebilmek için araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış mülakat formu uygulanmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler öncelikle uzaktan eğitim ve içerik olmak üzere iki ana temada incelenmiştir. Uzaktan eğitim teması, uzaktan eğitim deneyimi, eğitime katılma tercihi, beğeni düzeyi, sağladığı faydalar, karşılaşılan sorunlar, avantaj ve dezavantajlar olmak üzere altı bölümde, içerik ana teması ise eğitime katılma nedenleri, konular, motivasyon unsurları ve mesleki gelişim olmak üzere dört bölümde incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin yeni duymaya başladıkları robotik kodlamayı merak etmesi ve kendilerini bu alanda geliştirme istekleri eğitime katılma nedenleri arasında ön plana çıkmaktadır. Katılımcı öğretmenlerin birçoğu blok tabanlı robotik kodlama eğitimini yüz yüze almayı tercih ettiklerini beyan etmişlerdir. Ancak Covid-19 salgını öğretmenlerin uzaktan eğitimi tercih etmelerinde önemli bir etken olmuştur. Uzaktan eğitim yoluyla verilen eğitimin mekansal ve zamansal sınırlamasının olmaması, rahat bir ortamda, sosyal mesafe kurallarına uygun, ekonomik ve tasarruflu olması eğitimi uzaktan eğitim yoluyla almanın faydaları ve avantajları arasında gösterilmiştir. Eğitimin uygulama ağırlıklı olması, derslerin kayıt altına alınarak paylaşılması ve derslerin ders dışı etkinliklerle de desteklenmesi eğitimin beğenilen yönleri arasında yer almaktadır. Eğitim sırasında karşılaşılan donanımsal ve internet bağlantılarından kaynaklanan sorunlar uzaktan eğitimle verilen blok tabanlı robotik kodlama eğitiminin dezavantajları arasında gösterilmiştir. Yine canlı ders saatlerinin tüm katılımcılara uygun olması istendiği için geç saatlere denk gelmesi karşılaşılan sorunlar arasında yer almaktadır. Eğitim sonunda katılımcı öğretmenler robotik kodlama eğitimininin zor ve karmaşık olduğu düşüncesinden uzaklaşmış, eğitimin her yaşa ve her alana uygun olduğunu düşünmüş ve yaygınlaştırılarak daha geniş kitlelere verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Öğretmenler eğitim sonunda öğrendiklerini okul etkinliklerinde, ders içeriklerinde, öğrenci proje ve yarışmalarında kullanmak ve bu sayede öğrencilerinin problem çözme becerilerinin geliştirilmesinde kolaylık sağlamak istediklerini belirtmişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Robotik kodlama, uzaktan eğitim, öğretmen eğitimi, blok tabanlı programlama, öğretimin temel ilkeleri kuramı