Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hakan Aykurt
Danışman: İsmet Doğan
Özet:
Araştırmanın amacı, Türk Halk Müziği’nin, müzik eğitimi anabilim dalı öğrencileri tarafından seslendirmede zorluk yaşanılan perdelerini belirlemek ve bu zorlukların çözümüne yönelik öneriler sunmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için ilk olarak 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören lisans öğrencilerinden ulaşılabilen kırk üç kişi çalışma grubu olarak seçilmiş ve çalışma grubuna, eğitim bilgilerinin elde edilmesi amacıyla hazırlanan görüşme formu uygulanmıştır. Sonrasında araştırmacı tarafından araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanan ve geçerliliği alan uzmanları tarafından onaylanmış altı adet Türk Halk Müziği ezgisinin notaları verilerek solfej yapmaları istenmiştir. Yapılan solfejler bilgisayar ortamında FL Studio 12 programı ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler 3 akademisyen ve araştırmacıdan oluşan hakem grubu tarafından dinlenerek Türk Halk Müziği ses sisteminde yer alan on altı perde her öğrenci için ayrı olacak şekilde beşli likert tipi ölçeğe göre puanlanmıştır. Elde edilen puanlar SPSS 22 programı ile analiz edilerek istatistiksel olarak değerlendirmeleri yapılmıştır. Değerlendirmeler yapılırken frekans analizleri yapılmış olup, elde edilen bulgular doğrultusunda ilgili alt problemlere ait ilişkili tablolar oluşturulmuştur. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin Mib2 başta olmak üzere yarım aralıklardan daha küçük mikrotonal aralıkları içeren perdeleri seslendirmede zorluk yaşadıkları tespit edilmiştir. Lisans öncesi THM eğitimi alan öğrencilerin, lisans öncesi THM eğitimi almayan öğrencilere kıyasla THM perdelerini daha yüksek başarı oranıyla seslendirildiği sonucuna varılmıştır.
v
Güzel sanatlar lisesi mezunu öğrencilerin diğer lise türlerinden mezun olan öğrencilere göre THM perdelerini seslendirmede daha yüksek başarı gösterdikleri görülmüştür. Bunun yanında, lisans 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin, lisans 1. ve 2. sınıf öğrencilerine kıyasla THM perdelerini daha yüksek başarı oranıyla seslendirdikleri görülmüştür. Bu sonuçlara dayanarak, öğrencilerin güzel sanatlar liselerinde aldığı THM derslerinin arttırılması, lisans seviyesi öğretim programlarında THM eğitimini amaçlayan derslere daha fazla yer verilmesi, bireysel çalgı eğitimlerinde THM perdelerini içeren eserler ve etütlere yer verilmesi, THM eserlerinin ses veya çalgı ile seslendirilmesinde perdelerin tampere sisteme aktarılmadan aslına uygun olarak icra edilmesi, THM eğitimi amaçlayan derslerde öğrencilerin repertuar bilgilerinin arttırılması, okul öncesinden başlayarak eğitimin her kademesinde THM eserlerine daha fazla yer verilmesi ve daha fazla sanat eğitimi ile estetik bilinç kazanmış nesiller yetiştirilmesinin amaçlanması gibi öneriler ortaya koyulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Türk Halk Müziği, Türk Halk Müziği Eğitimi, Türk Halk Müziği Perdeler