BİLSEMDE öğrenci olmayan üstün zekalı/yetenekli öğrencilere yapılan eğitim düzenlemelerine ilişkin ebeveyn görüşleri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET ALPARSLAN KILINÇ

Danışman: Mahmut Çitil

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma, BİLSEM sürecine katılamayan üstün zekalı/yetenekli öğrencilerin eğitim düzenlemelerine yönelik ebeveyn görüşlerini değerlendirmektedir. Araştırma, Bronfenbrenner'in Ekolojik Sistemler Kuramı çerçevesinde bireysel, sosyal, eğitsel ve politik düzeylerde analizler yapmayı amaçlamıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak ebeveynlerle derinlemesine görüşmeler yapılmış ve veriler tematik analiz ile incelenmiştir. Bu kapsamda Nevşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezinde tanılanmış ve BİLSEM'de destek eğitime katılmayan/katılamayan 9 öğrencinin ebeveynleri ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, BİLSEM dışında kalan üstün yetenekli öğrencilerin eğitim süreçlerinde bireyselleştirilmiş program eksikliği, öğretmen yetersizlikleri ve kurumsal desteğin sınırlı olması temel sorunlar olarak ortaya çıkmıştır. Ebeveynler, mevcut politikaların çocuklarının eğitsel, bilişsel ve sosyal ihtiyaçlarını yeterince karşılamadığını vurgulamıştır. Çalışma, bu eksiklikleri gidermek için ebeveyn-öğretmen iş birliğinin güçlendirilmesi ve destek mekanizmalarının artırılmasını önermektedir.Bu araştırma, ülkemizde BİLSEM sürecine katılamayan üstün zekalı öğrenciler için alternatif eğitim düzenlemelerine ışık tutmayı hedeflemektedir.