Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET ALPARSLAN KILINÇ
Danışman: Mahmut Çitil
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışma, BİLSEM sürecine katılamayan üstün zekalı/yetenekli öğrencilerin eğitim düzenlemelerine yönelik ebeveyn görüşlerini değerlendirmektedir. Araştırma, Bronfenbrenner'in Ekolojik Sistemler Kuramı çerçevesinde bireysel, sosyal, eğitsel ve politik düzeylerde analizler yapmayı amaçlamıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak ebeveynlerle derinlemesine görüşmeler yapılmış ve veriler tematik analiz ile incelenmiştir. Bu kapsamda Nevşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezinde tanılanmış ve BİLSEM'de destek eğitime katılmayan/katılamayan 9 öğrencinin ebeveynleri ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, BİLSEM dışında kalan üstün yetenekli öğrencilerin eğitim süreçlerinde bireyselleştirilmiş program eksikliği, öğretmen yetersizlikleri ve kurumsal desteğin sınırlı olması temel sorunlar olarak ortaya çıkmıştır. Ebeveynler, mevcut politikaların çocuklarının eğitsel, bilişsel ve sosyal ihtiyaçlarını yeterince karşılamadığını vurgulamıştır. Çalışma, bu eksiklikleri gidermek için ebeveyn-öğretmen iş birliğinin güçlendirilmesi ve destek mekanizmalarının artırılmasını önermektedir.Bu araştırma, ülkemizde BİLSEM sürecine katılamayan üstün zekalı öğrenciler için alternatif eğitim düzenlemelerine ışık tutmayı hedeflemektedir.