Okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel destek algıları ile iş tatminlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muhammed KARACA

Danışman: Hatice Bekir

Özet:

AraĢtırmada, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bünyesinde anasınıfı bulunan kamu eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin algılanan örgütsel destek ve iĢ tatminlerini incelemek amaçlanmıĢtır. AraĢtırma okul öncesi öğretmenlerin örgütsel destek ve iĢ tatmini özelliklerinin saptanması amacı ile betimsel desende, okul öncesi öğretmenlerin algılanan örgütsel destek düzeyleri ile iĢ tatmini düzeyleri arasındaki iliĢkinin incelenmesi amacı ile nicel araĢtırma türünün tarama modelinde korelasyonel desende planlanmıĢ ve yürütülmüĢtür. AraĢtırmanın evrenini, KırĢehir il ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bünyesinde anasınıfı bulunduran eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluĢturmaktadır. AraĢtırmada örneklem alma yoluna gidilmemiĢ olup, Kırşehir’de bulunan 181 okul öncesi öğretmenlerine ulaĢılması hedeflenmiĢtir. AraĢtırma verilerini toplamak için “KiĢisel Bilgi Formu”, “ĠĢ Tatmin Ölçeği” ve “Örgütsel Destek Ölçeği” kullanılmıştır. Örgütsel Destek Ölçeği için analizlerde Non-parametrik testler kullanılmıştır. Buna göre iki kategoriye sahip değişkenlerde Mann Whitney U-testi kullanılırken, ikiden fazla kategoriye sahip değişkenlerde ise Kruskal Wallis H-testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis H-testinin anlamlı olduğu durumlarda, hangi gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğunu belirlemek için Mann Whitney U testi kullanılmıştır. iş tatmini ölçeği için ise parametrik testler kullanılmıştır. Buna göre, iki grubun karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklemler t-testi kullanılırken, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Varyans analizinin anlamlı olduğu durumlarda hangi gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğunu belirlemek için Tukey çoklu karşılaştırma testinden yararlanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel destek ve iş tatmini algıları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını incelemek için ÖDÖ boyut ve toplam puanları ile ĠTÖ boyut ve toplam puanları arasında Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıĢtır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin örgütsel destek algısının ve genel iş tatmin düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel destek ölçeğinin
“Örgütsel Destek”, “Yönetsel Destek” alt boyutları ile ölçeğe ilişkin toplam puanlarının cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, mesleki kıdem ve okulda çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenlerin iş tatmini ölçeğinin “içsel Tatmin”, “Dışsal Tatmin” alt boyutları ile ölçeğe ilişkin toplam puanlarının cinsiyet, medeni durum ve okulda çalıĢma süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği, eğitim durumu değiĢkenine göre ise anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiĢtir. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerin iş tatmini ölçeğinin “içsel Tatmin” alt boyutunda mesleki kıdem değişkenine göre iş tatmin düzeylerinin anlamlı farklılık göstermediği, “Dışsal Tatmin” alt boyutu ve iş tatmini ölçeğine iliĢkin toplam puanların mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. AraĢtırmada, okul öncesi öğretmenlerinin Örgütsel Destek Ölçeği’nin “Örgütsel Destek” ve “Yönetsel Destek” alt boyutları ile ölçeğin toplam puanlarına iliĢkin algıları ile ĠTÖ içsel Tatmin, Dışsal Tatmin alt boyutları arasında ve İTÖ toplam puanı arasında anlamlı bir iliĢki olmadığı sonucuna ulaĢılmıĢtır

Anahtar Kelimeler : Öğretmen, Örgütsel Destek, iş Tatmini