Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hacer Mohan Kömürcü
Danışman: Selmin Tufan
Özet:
Bu araştırmanın amacı, bilgisayar destekli piyano eşlikleme yönteminin şan ve korrepetisyon eğitimi alanındaki etkililiğini belirlemektir. Bununla birlikte araştırmada uygulanan deneysel işlem boyutunda; öğrencilerin müzik performans kaygısı, BDE tutumu ve bireysel ses eğitimine yönelik motivasyonu incelenmiş, ayrıca deney grubu öğrencilerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırma, hem nicel hem de nitel boyutu olması bakımından “Açıklayıcı Desen (Explanatory Design)” modelindedir. Nicel verilerin elde edilmesinde, “Öntest-Sontest Kontrol Gruplu Deneysel Desen”kullanılmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmuış görüşme formu ile elde edilmştir. Deneysel işlemde, konservatuvarlarda şan ve korrepetisyon eğitiminde kullanılan repertuvar içinden Hazırlık, Lisans 1, Lisans 2. sınıf için iki adet eser belirlenmiş, bu eserler finale nota yazım programı ile dijital ortama aktarılmıştır. Hazırlık, Lisans 1 ve Lisans 2 sınıfları içerisinden seçilen akademik başarıları yönünden birbirine denk öğrencilerden oluşan 12 öğrencinin 6’sı deney, 6’sı kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla öntestler yapılmıştır. Deney grubuna bilgisayar destekli piyano eşlikleme materyali kullanılarak öğretim yapılırken, kontrol grubuna hiçbir şekilde müdahale edilmemiş ve geleneksel öğretim yöntemine uygun olarak öğretim yapılmıştır. Öğrencilerin performansları öntest ve sontest olarak kamera kaydına alınmıştır. Öğrencilerin şan ve korrepetisyon başarılarına ilişkin veriler üç alan uzmanı tarafından değerlendirilen “Performans Değerlendirme Formu” ile elde edilmiştir. Bununla
vi
birlikte araştırmada, Arslan (2006) tarafından geliştirilen “Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği”, Osbornef ve Kenny (2005) tarafından geliştirilen, Tokinan (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan “Gençler İçin Müzik Performansı Kaygısı Envanteri”, Ekici (2017) tarafından geliştirilen “Bireysel Ses Eğitimi Dersine Yönelik Motivasyon Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerinin istatistiksel analizlerinde SPSS 19 paket programından yararlanılmıştır. Araştırmada iki bağımsız grup ortalamalarını karşılaştırmak amacıyla Mann-Whitney U Testi, tek örneklemden elde edilmiş olan öntest-sontest sonuçları arasında farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla Wilcoxon Eşleştirilmiş İki Örnek Testi, iki ya da daha çok örneklem ortalamasının birbirinden anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini test etmek amacıyla Kruskal-Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, bilgisayar destekli piyano eşlikleme yönteminin öğrencilerin şan ve korrepetisyon başarılarını anlamlı şekilde artırdığını göstermektedir. Bununla birlikte deneysel işlemin ardından, deney grubu öğrencilerinin müzik performans kaygılarında anlamlı bir azalma, bireysel ses eğitimi dersine yönelik motivasyonlarında ve BDE tutumlarında anlamlı bir artış gözlemlenmiştir. Elde edilen sonuçlar bilgisayar destekli piyano eşlikleme yönteminin etkililiğini ortaya koymaktadır. Öğrenci görüşleri ile bilgisayar destekli piyano eşlikleme yönetiminin avantajları ve sınırlılıkları ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmanın genel kapsamı bağlamında, bilgisayar destekli piyano eşlikleme yönteminin eğitim süreçlerinde uygulanabilirliği hakkında öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimler : Bilgisayar Destekli Eğitim, Bilgisayar Destekli Piyano Eşlikleme Yöntemi, Şan Eğitimi, Korrepetisyon Eğitimi, Piyano